Brev
Er jeg selv udenom det?
Hej 🙂
Jeg er en pige på 11 år, som her på det sidste har tænkt meget på om jeg selv måske var lidt udenom de situationer jeg kommer i, med en klassekammerat.
Der den her pige i min klasse som alle bare syntes er irriterende. Jeg vil ikke nævne hendes navn pga. Forskelige årsager, så lad os kalde hende A. Hun er den i klassen som vi ikke kan lide.
A Sætter mig altid i mange pinlige situationer, som f.eks. Her for lidt tid siden, fik hun sin far til at ringe til mig, hvor han så faktisk står og skælder mig ud for noget jeg ikke har gjort. Lige siden det skete har jeg været bange for, bare at se ham.
hun både siger og skriver lede ting til mig, og jeg har flere gange hørt hende tale med vores lære om mig hvor hun står og fortæller om alt muligt jeg ikke har gjort. Hun blander mig endda med i hendes egne skænderier hvor hun kan finde på at true mig med hendes far. Og pga. A Er mine, og hendes forældre uvenner.
Det bare som om hun KUN gør det med mig. At hun syntes det sjovt, og at hun mangler lidt drama. Også er det der jeg tænker “Hvad” Jeg er begyndt at betrækte mig selv som led. Fordi jeg har flere gange sagt “Jeg hader hende så meget” Eller jeg kan finde på at viske lidt om hende til de andre fra min klasse, hvilket jeg selvt syntes er forkert men Jeg kan bare ikke lade vær.
Det føles bare som om hun ikke har nogen grænse helt seriøst. Er jeg mon selv udenom det?
Hilsen den irriterede pige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du føler dig irriteret. Det er nemlig bare slet ikke rart, når der bliver snakket dårligt om én.
Du skriver, at du selv synes, at det er forkert at snakke dårligt om A og hviske om hende. Jeg synes, at det er rigtig fint, at du er opmærksom på, hvad du selv gør overfor A, som ikke er så rart for hende. Jeg synes ikke, det behøver at betyde, at du er led, som du selv skriver. Jeg forståt det som, at du faktisk har rigtig meget brug for at snakke med nogen om det, der sker, fordi det er ubehageligt. I stedet for at hviske om hende og sige til de andre, at du hader hende, synes jeg, at du skal snakke med dine forældre, din lærer, en pædagog i fritidsklubben eller en helt fjerde voksen, som kan hjælpe dig med at fortælle din side af historien. På den måde kan du komme af med alle dine frustrationer omkring A, uden at du gør hende ked af det. Og de voksne omkring kan se tingnene fra din side, også.
Det lyder som om, at I i klassen har brug for at få snakket om nogle ting. Når du skriver, at A er den, som I ikke kan lide i klassen, så får det mig til at tænke, at hun må føle sig rigtig meget alene, og at det heller ikke må være sjovt at være A. Det giver selvfølgelig ikke A ret til at gøre sådan nogle tarvelige ting mod dig, men måske vil det hjælpe, hvis der i klassen bliver gjort noget for, at A ikke er den, som I ikke kan lide. Jeg synes, at det vil være en god ide, at snakke med din lærer om det. Jeg er tror på, at din lærer gerne vil hjælpe. Han/hun skal nemlig sørge for, at alle i klassen har det godt, og din lærer har sikkert nogle gode ideer til hvordan, at I kan få snakket om det i klassen. Det at alle trives og har det godt er også en opgave for skolen og lærerne - og sammen med jer og måske jeres forældre kan det blive godt igen. Det er i hvert fald vigtigt at tale om det på en god måde.
Jeg tænker, at det også vil være en rigtig god ide, at du måske selv snakker med A - måske sammen med en god lærer. Hvis du har mod på det? Måske vil det være godt for jer begge to, at få snakket sammen. Så kan du også få svar på, om der er noget, du gør, som får A til at gøre de ting mod dig. Noget som du måske ikke var klar over. A kan også få at vide, at hun faktisk gør dig ked af det. Selvom det kan virke svært og uoverskueligt at snakke med en, som man er uvenner med, er det ofte dét, som kan gøre det godt igen. Så kan I alle tre sætte jer og snakke om de ting, som er svære. Og se på, hvordan det kan blive godt.
Jeg håber, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du/i kan blive fri for de ubehagelige ting, som foregår imellem jer. Du kan også kigge lidt mere her på vore gode råd om mobning og drillerier: https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Kærlig hilsen
BørneTelefonen