Brev
Er i gennem for meget skænderier!
Hej BørneTelefonen, synes at det er en fantastisk hjemmeside! Men jeg er 11 år gammel, og mig og min aller bedste veninde kommer bare op og skændes vær uge! Det er vildt irreterne. Men vi har begge snakket om det, fået taget en pause ogsåvidere. Men vi vil altid være bedsteveninder. Er der nogle råd måske?
Mvh pigen på 11 år:)
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tusind tak for din søde kommentar til hjemmesiden, vi er glade for at du kan bruge den!
Jeg kan godt forstå, hvis I synes det er irriterende at komme op at skændes tit. Det kan påvirke ens humør rigtig meget, hvis man blive uvenner med en tæt ven. Jeg fornemmer, det er det I begge oplever?
Du fortæller, at I er så gode venner at I faktisk har talt om det flere gange, og også har holdt lidt pause fra hinanden.
Det synes jeg viser, at I begge to egentlig rigtig gerne vil det her venskab og at I arbejder på at det skal fungere. Det er et super godt tegn.
Venskaber er jo noget af det bedste, der findes. Også selvom vi ind i mellem kan komme op at skændes over små eller store ting.
Sådan er det også i de fleste familier – selvom man holder enormt meget af hinanden, så kan man sagtens blive uenige. Nogle gange er det endda sådan, at dem man kan lide allermest, også er dem man skændes mest med. Har du tænkt på det? Det hænger måske sammen med, at man føler sig så tryg sammen med personen, at man tør sige alting mere lige ud. Er det sådan et venskab, du og din veninde har? Det fornemmer jeg.
Nu ved jeg ikke, hvor længe I har været venner. Men det er også sådan med venskaber, at de udvikler sig hele tiden. Det gør de fordi I hver især oplever nye ting, som gør at man måske pludselig tænker lidt anderledes end før, eller er interesseret i nye ting. Derfor kan et venskab der varer mange år godt “svinge lidt”.
Du kan måske forestille jer at I går ved siden af hinanden, og pludselig får du øje på noget du har lyst til at se ned at en sidevej, mens din veninde hellere vil fortsætte lige ud. Heldigvis er det tit sådan, at sidevejen måske ender nede i et lyskryds, hvor du så pludselig møder din veninde igen. Giver det mening? På den måde vil I måske opleve at følges meget tæt ad i nogle perioder, så holde pause, og så følges ad igen senere.
Mit bedste råd er, at I fortsætter med at snakke om, hvordan I har det. At I tør tale om de ting, som I bliver uenige om, for måske at kunne begynde at se et “mønster”. På den måde kan I måske prøve at undgå lignende situationer i fremtiden, eller i hvert fald være opmærksomme på det, så I kan nå at få talt ud – inden I bliver rigtigt uvenner.
Samtidig tror jeg også det er rigtig godt, hvis I tillader jeg selv at fx pauser fra hinanden og flere andre venner, også er helt ok. Jeres venskab lyder stærkt, og jeg tror kun det vil være godt for jer, hvis I kan ses med andre også. Måske endda ses med andre sammen?
Til sidst vil jeg sige, at hvis I bliver så uvenner at det påvirker dit eller din venindes humør meget, så er det en god ide at få talt med jeres forældre om det også. De kender jeg allerbedst, og kan derfor sikkert også hjælpe jer med at få løst konflikterne.
Jeg håber, du har fået lidt nye ideer til, hvordan I kan blive ved med at være åbne overfor hinanden og være bedste venner.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen