Brev
Er han min ven eller ej..?
Kære brevkasse…
En af min gode drenge venner går mig på. Vi snakker ikke særlig meget i skolen, selvom vi går i klasse sammen. Men i bussen, og lidt efter skole gør vi. Vi kan bare snakke om alt!Han er hurtigt blevt en hjælp for mig, og han gør mig også glad når jeg ikke er det. Oppe i skolen ruller han øjen af mig, og kigger på mig som var jeg sindsyg. Det er bare ikke rigtigt. Vi deler stort set alt, men i skolen er jeg ikke god nok.
Da jeg begyndte på skolen (for ca. et halvt år siden), kom der en snak om at han kunne li’ li’ mig. Jeg kunne også godt li’ li’ ham, og jeg ved ikke om det passede, men lige nu tror jeg ikke på det. Vores klasse er delt op, der er de seje, og så taberne. Jeg hænger ud med “taberne” men de er min eveninder og elsker dem, han er en af de “seje”. Og når vi snakker, føler jeg bare at han er meget moden, og når man snakker om sådan noget, siger han også at kun dumme folk er sådan.
Hvorfor kan han ikke se at han er en af dem? Jeg trært af det,jeg ville bare ønske at alle de andre kunne se hvor tætte vi faktisk er. Det lyder måske lidt ondt, men sådan har jeg det. Og et andet problem er at, måske har jeg lidt følelser for ham endnu… Så han sætter mig i en lidt dum situation. Kan i hjælpe mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du fortæller om det dilemma, du er i med din ven fra klassen, hvor du er usikker på om han er din ven, fordi han opfører sig på forskellige måder i klassen og når I bare er jer to sammen. Jeg forstår rigtig godt, at du kan blive forvirret.
Jeg tror, at rigtig mange unge vil kunne genkende det, du beskriver, med at man får en bestemt rolle i klassen, og at der kommer til at blive en opdeling mellem dem, som er populære, og dem som ikke er. Som du selv siger, så er det rigtig dumt, når sådan noget sker, og din ven har da også sagt, at han synes det er dumt. Men selv om alle måske synes at det er dumt, så kan man nogen gange føle, at det er gruppen, der ligesom bestemmer over en, og ens egne meninger om det bliver svagere end gruppens. Jeg tror, at det er derfor, at din ven har svært ved at stå fast på sine holdninger om, at det er dumt at dele folk op i de seje og taberne.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du tager det op her i BørneBrevkassen, for jeg tror som sagt, at det er noget, mange kender til, og det er også noget, som alle klasser nok burde snakke om, når det sker, i stedet for bare at acceptere, at det er sådan. For i virkeligheden er der jo ikke den forskel imellem jer. I har alle stærke og svage sider, og I er alle teenagere som indimellem kan blive usikre på, om I er gode nok som dem I er.
Når du fortæller, at du har det rigtig godt med din ven, når I bare snakker sammen jer to, og at I kan snakke om alt, så tænker jeg, at du måske godt kunne tage det op med ham..? Fortælle ham at du synes det er rigtig dumt, at han opfører sig forskelligt over for dig i klassen og udenfor, og at det gøre dig usikker på ham som ven. Du må vurdere, om du også har lyst til at fortælle ham, at du har følelser for ham, måske skulle du først prøve at snakke med ham om de andre ting? Hvis han også har følelser for dig, kan det jo være, at det bliver mere tydeligt, hvis I får snakket om, hvordan I har det sammen i klassen..?
Jeg synes, at det er dejligt at høre, at du elsker dine veninder fra klassen og ikke lader dig styre af, hvilken gruppe de tilhører. Jeg tænker også, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne få din lærer i klassen til at tage det op som noget generelt i klassen..? Hun behøver jo ikke at sige, at det er dig, der har bragt emnet op, hvis du ikke vil have, at hun siger det. Jeg tænker, at hvis I snakker meget om det som klasse, og hvis jeres lærer vil arbejde med det, så kan det måske godt lade sig gøre at nedbryde de grupperinger, der er.
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt videre. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale videre med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.