Brev
Er det okay at være jaloux på sin veninde.
Hej
mit spørgsmål gør ud på om det er okay at være jaloux på sin veninde når hun taler med andre piger.
For jeg tror nemlig jeg er jaloux på min bedste veninde når hun snakke med nogle af de andre piger fra min klasse som jeg ikke snakke ligeså godt med.
Hver gang jeg ser min veninde snakke, grine eller kramme med nogle andre der ikke er mig får jeg en irriterende og trist følelse i min mave og jeg tror det er jalousi
men jeg er ikke helt sikker men ihvertfald får jeg en underlig fornemmes når hun snakker med andre og ikke med mig.
Jeg har ikke snakket med min veninde om det så hun ved ikke hvordan jeg har det med det,
skal jeg tage en snak med hende eller prøve at lade som ingenting.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Den følelse, som du beskriver, er der mange, der kender til. Og ja, det er nok jalousi.
Jalousi handler tit om, at vi er bange for at miste dén person, vi holder af. Det kan være en kæreste. Det kan også være en ven. Det handler om, at vi har noget sammen, som betyder meget for os, og som vi nødigt vil miste.
Jeg tænker faktisk ikke, du behøver fortælle din veninde, hvordan du har det på dét punkt. For hun kan nok ikke gøre noget ved din følelse. Det kan du kun selv. Og måske vil hun blive usikker og tage hensyn, hvis hun ved, at du bliver jaloux. Og så stoppe med at tale så meget med andre – og det tænker jeg ikke, du har lyst til. For ens venskab bliver ikke stærkere af, at man begrænser hinanden. Det gør det faktisk værre.
Jeg foreslår istedet, at du taler med en voksen om det i første omgang. Måske din mor eller din far eller en anden, som du kender godt, og som du stoler på. Så du på dén måde kan få luft for de tanker, der er inden i dig og finde ud af, om du måske har haft nogle oplevelser med venskaber, der gør dig mere sårbar. Hvis du finder ud af, at din jalousi bunder i noget konkret, du har oplevet med din veninde eller en anden veninde, kan du vælge at tale med din veninde om det. Så hun ved, hvorfor du måske reagerer lidt følsomt. Eller måske har såret dig.
Kunne man måske forestille sig, at du også begynder at tale med nogle andre piger? Måske i klassen eller andre steder, hvor du kommer? Og også begynder at tale med de piger og drenge, som din veninde taler med? Det er tit igennem vores venners venner, at vi selv får nye venner. Og har man flere venner, bliver man mindre sårbar, hvis ens veninde fx i en periode vælger at gå meget sammen med nogle andre.
Hvis du kan starte med at smile til dem og sige hej, når I møder hinanden, kan det måske blive til, at I en dag kan sige lidt mere til hinanden og på dén måde lære hinanden at kende.
Det kan måske også være, at du kan joine dem, når din veninde taler med andre. Du kan eventuelt tale med din veninde, om dét ville være i orden med hende. Du kan også bare prøve af, om det dur?
Jeg håber, mit svar kan være med til at give dig mod på at prøve nogle nye ting af, så du kan få en god følelse i maven efterhånden. Du kan også ringe og tale videre med een af de mange voksne, der sidder klar ved telefonerne, hvis du har brug for det. Ring til os på 116111.
Mange hilsner fra BørneTelefonen