Er det bare ikke det samme mere?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 22 årige pige

Tak for dit brev, hvor du fint beskriver noget, som rigtig mange oplever på forskellige planer. Det at et venskab stopper eller pludselig hælder for meget til den ene side.

Vi mennesker forandrer os hele tiden og det betyder, at også venskaber kan forandre sig. Det lyder som om din veninde lige nu er i gang med aktiviteter, som er tæt på hende og hendes dagligdag og er fyldt op af det. Du kan også spørge hende om en dato, hvor du kan komme til hende eller I kan snakke sammen.

Venskaber har stor betydning for os mennesker, men nogle er mere opmærksomme på at pleje venskabet end andre. For nogle betyder venskabet først noget, når de står i en sårbar situation og nogle venskaber opløses, når man udvikler sig i forskellige retninger.

Kan det være en mulighed, at du skriver til din veninde, hvad hun betyder for dig, men at du også fornemmer, at hun lige nu har travlt med andre ting. At hun skal vide, at du er der, hvis hun atter har brug for at snakke/skrive med dig. Hvad tænker du om det?

Den tomhed der kan følge med, når et venskab i en periode ikke er så intenst eller er væk, skal derefter fyldes ud. Alt det du og hun har snakket om, kan du måske i en periode fortælle til en dagbog, tegne eller skrive en historie (om hvordan det føles at være uden sin bedste veninde at betro sig til). Måske har du en fritidsinteresse, du kan dyrke mere intenst eller du kan starte på en. Så du flytter opmærksomheden væk fra hende en tid og vender det mod dem der er lige omkring dig.

Prøv hver dag at tænke på om, der i de mennesker du møder hver dag- på dit studie, arbejde eller fritid er en, du kan for tælle noget til og en du kan fortælle noget andet til. Notér på et papir om mennesker, der er omkring dig og find ud af hos hver enkelt, om hvilke gode ting/kvaliteter hos personen, som du kan have glæde af. Du må helst ikke skrive negative ting. Måske kan du via den vej få øje på gode ting, du ellers ikke har tænkt på tidligere.

Mon du kender Headspace.dk? Her kan du læse om andre, der oplever det samme som dig. Du har også mulighed for at ringe, chatte eller møde op for at snakke med rådgiverne. Her er der voksne, som hver dag hjælper unge, der som du oplever svære ting.

At miste en, som man har haft fuld fortrolighed til er svært og at finde andre fortrolige kan tage tid, men jeg er sikker på, at du med den trofasthed, jeg fornemmer, der ligger i dig, vil finde en måde at komme videre på.

Jeg håber, du kan bruge mit råd ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe ind på 1116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.