Er altid usikker på mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år,

Ja, det er almindeligt at have den slags tanker. De fleste mennesker taler bare ikke højt om det.

Det er hårdt at være usikker. Det tager energi og kan næsten føles som en stor, tung taske at bære rundt på. Man kan komme til at bruge rigtig mange kræfter på at tænke over, hvordan man bliver opfattet af andre.

Derfor tænker jeg, at du måske har brug for at få noget hjælp til at arbejde med din usikkerhed, så den ikke fylder så meget?

Du har gjort dig nogle gode tanker. Blandt andet fortæller du, at når du er i de sociale sammenhænge, så virker det til, at dine venner gerne vil dig. Det tænker jeg er en tanke, du skal holde fast i.

Tanker er ligesom vejret, der kommer og går. Nogle gange fortæller dine tanker dig gode ting og andre gange, knap så gode ting. Men det er vigtigt, at huske på, at det blot er tanker og at de ikke nødvendigvis er sande.

Måske du kan prøve at stoppe op, når du får negative tanker og prøve at lade tankerne visne hen. Det er vigtigt ikke at give dem for meget energi. Det kan måske virke uoverskueligt, når tankerne pludseligt dukker op. Men jeg hører dig sige at du er træt af dine tanker, og det er unyttig energi.

Derfor kan du måske prøve at vende dine tanker, og som du selv nævner, huske på, at dine klassekammerater gerne vil dig.

Jeg tænker alligevel, at det kan være godt, du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Har du fortalt det til dine forældre, eller en tidligere lærer – eller måske en god klassekammerat?

Hvis ikke, så synes jeg, du skal starte med at tage en snak med en, hvor du fortæller, hvad det er, der får dig til at mærke usikkerheden. Det lyder måske “fjollet”, men det er det første skridt. Forhåbentlig vil du også opleve det som en lettelse.

Måske dine nærmeste klassekammerater har det på lidt samme måde. Jeg ved, at der er mange, der har det helt ligesom dig og også gør sig en masse tanker om usikkerhed. Det er meget almindeligt – især når man starter på en ny skole.

Du kan også tage fat i en af dine nuværende lærere eller måske studievejlederen på dit gymnasium, for de har helt sikkert også snakket med mange, der har det ligesom dig.

Jeg håber, du kan bruge mine råd, det er nemlig ikke noget man skal gå med alene. Derfor er det også noget, der kræver hjælp fra andre, så det stille og roligt kan blive lavet om. Jeg tror på, at det kan lykkes for dig, og jeg kan mærke i dit brev, at du også er meget motiveret.

Derfor håber jeg, at mit svar måske kan hjælpe dig lidt videre? Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

Kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.