Brev
ensomhed og model
hej bb
jeg er en pige på 13 år
og jeg er model hvilket tager meget af min tid
det lyder fedt men problemet er at jeg ikke har sø meget tid til at være scocolial.
de andre piger gider ikke med hjem til mig fordi at de syntes at jeg bor for stort og får alt hvad jeg peger på.
MEN det er ikke rigtigt.
så hvil i sikkery svare at jeg skal stoppe med at være model men jeg er glad for det så det hvil jag heller ikke
hjælp
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Jeg kan forstå på dit brev, at du er rigtig glad for at være model, men at det desværre også tager en del af din tid. Så meget, at ”du ikke har så meget tid til at være social”.
Jeg kan forstå, at du ikke har lyst til at stoppe med at være model, så derfor vil jeg prøve at komme med nogle andre ideer til, hvordan du måske lidt bedre kan forene de to verdener: Både at have tid til de andre piger og tid til modeljobbet.
Du skriver, at de andre piger ikke gider ”med hjem til dig”. Det lyder ikke til, at du selv forstår deres begrundelse med, at det er fordi, du ”bor for stort og får altid hvad du peger på”. Er det mon rigtig forstået? Hvis det er, så tænker jeg på, om du mon har spurgt lidt mere ind til, hvad de mener med det? Er det noget, som de har sagt direkte? Jeg tænker også på, om de mon godt ved, at du faktisk rigtig gerne vil dem? Måske ved de slet ikke, at det skyldes, at du tit har travlt med at være model?
Det sker desværre indimellem i pigegrupper, at der kan opstå nogle problemer, fordi man ikke har fået talt ordentlig sammen? Måske tror de andre piger, at du ”aktivt” selv har valgt dem fra? Altså at du ikke gider bruge tid på dem? Hvis det hænger sådan sammen, er det jo ekstra vigtigt, at du får fortalt, at det ikke er derfor.
Når du skriver ”de andre piger”, så går jeg ud fra, at det er de andre piger, der går i din klasse? Måske kunne du starte med at snakke med en af pigerne og fortælle, hvordan du har det? Det er måske nemmere end at tale med en hel gruppe?
Under alle omstændigheder, så tror jeg, at det er vigtigt, at du får talt med nogle om det, for der er ingen piger på 13 år, der skal føle sig ensomme.
Hvis du har en klasselærer, som du taler godt med, kunne du også overveje at fortælle hende/ham, hvordan du har det? Jeg ved fra andre klasser, at man indimellem kan holde nogle klassemøder, hvor der kun er piger med? Her kunne de andre piger måske få en bedre forståelse for, hvad det er, du bruger meget af din tid på? Der er sikkert mange af pigerne, der har mange forestillinger om, hvordan det mon er i ”model-verdenen”, men mon ikke også de er lidt nysgerrig på at finde ud af, hvordan sådan en verden ser ud indefra? Måske er det ikke bare glamour, men også hårdt arbejde?!
Når jeg læser dit brev, får jeg nemlig lidt på fornemmelsen, at de måske er lidt misundelige på den verden? Jeg ved ikke så meget om det, men når de siger, at ”du får alt, hvad du peger på”, kunne det måske skyldes, at de tror, at modeller får alt muligt? Vi har desværre tit en masse fordomme om de verdener, vi ikke selv kender - og det kan være en af grundene til, at der kan opstå misundelse... det er i hvert fald en mulighed.
Jeg håber, at mit svar har sat gang i nogle tanker hos dig, som kan hjælpe dig lidt på vej, så du forhåbentlig kan finde en måde, hvor du både har tid til veninder og til modeljobbet. Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen.