Ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du valgte at skrive herind til BørneBrevkassen. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du er rigtig god til, at beskrive din situation for mig, så jeg kan få et indblik i, hvordan det er at være dig lige nu, når du er i skole. Du skriver, at du er blevet droppet af din bedste veninde, men hun har ikke fortalt dig, hvorfor hun ikke ville være bedste veninde mere. Du skriver også, at du prøver at undgå hende, fordi hun siger grimme ord til dig, og om dig. Jeg kan godt forstå, at du føler dig helt alene i skolen, når nu din eksbedste veninde har droppet dig, og når hun får de andre piger til at undgå dig.

Jeg tænker på, om det kunne være en idé at snakke med din eksbedste veninde og fortælle hende, hvordan du har det, og spørge hende, hvorfor hun ikke har lyst til at være veninder mere? Jeg tænker, om det måske kan være fordi, at I begge kan lide den samme fyr?

Jeg synes det er rigtig flot gjort af dig, at du selv har fundet andre at være sammen med, når nu din eksbedste veninde droppede dig. Det kan godt kræve en del mod, at begynde at hænge ud med nogle andre, end dem man er vant til. Du skriver, at du især snakker meget, med en pige du altid har været bedste veninder med. Er det mon en pige som du også er sammen med efter skole? Hvis I kun ses i skolen, kunne det måske være at I skulle lave nogle aftaler uden for skolen, så I kunne komme hjem og besøge hinanden? Hvis I snakker godt sammen, kunne det også være en mulighed, at fortælle hende hvordan du har det for tiden i klassen? Det kan nogle gange være rigtig rart, at der er nogle andre i klassen der ved, hvis der er nogle ting, man er lidt ked af.

Hvis de andre piger bliver ved med at sende dig blikke og hviske om dig, så synes jeg, at det vil være en god idé, at du fortæller det til din klasselærer. Jeg ved, at der er andre der har det ligesom dig, at de føler sig ensomme i klassen. Men sådan skal det ikke være at gå i skole, og hvis der er nogle, der ikke har det godt i skolen, er det lærens ansvar at sørge for, at der bliver gjort noget ved det. Jeg håber, at du kan se nogle muligheder i mit brev, så du har en idé om, hvordan du skal arbejde videre herfra. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Dette er gratis og anonymt.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.