Ensom dreng mangler venner

Kære børnebrevkasse jeg har et problem jeg føler mig tit meget ensom jeg har kun 2 venner de er meget gode men jeg ville gerne have nogle flere venner

det har ikke altid været sådan engang kunne jeg snakke med alle fra min klasse uden problemer og havde mange venner men det var som om at da jeg kom i 6 klasse havde jeg mistet alle mine venner de snakkede ikke med mig

jeg har også andre interesser og musiksmag nu går jeg i 8 klasse og jeg savner bare at have venner hvad kan jeg gøre ?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du tit føler dig ensom og gerne vil have flere venner.

Jeg vil starte med at fortælle, at jeg synes det er rigtig flot og modigt af dig, at du tør fortælle om, at du er ensom. Jeg ved, at der er rigtig mange børn og unge, som føler på samme måde, men som synes det er rigtig svært at skulle fortælle andre om.

Du fortæller, at du har to rigtig gode venner. Jeg tænker, om der er en mulighed for, at du kan få nogle flere venner igennem dem..? Tit er det jo sådan, at man møder nye venner gennem et eller andet, det kan for eksempel være gennem nogen, man allerede er venner med, eller gennem en fritidsaktivitet. Så hvis nu dine to venner har nogle andre gode venner, kan du jo prøve at spørge dem, om du må komme med en dag de skal være sammen, og så på den måde lære nogle nye mennesker at kende, som måske på sigt kan blive dine venner.

Du fortæller også, at du har andre interesser end dem, du går i klasse med. Hvad er det for nogle interesser, du har..? Er der ikke en mulighed for, at du måske kan få nogle venner derigennem..? Hvis du nu for eksempel spiller fodbold i din fritid, kunne du jo prøve at spørge nogle af dem, du spiller sammen med, om de vil med hjem til dig og se en fodboldkamp en dag, eller på en eller anden måde foreslå at I kunne lave noget sammen, som går lidt ud over det, I ellers er fælles om. Hvad tænker du om den idé?

Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af de søde rådgivere. Det kan være, at de har andre forslag til, hvordan du kan gribe situationen an.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.