Brev
En god ven
Hej
jeg er en dreng på 13 år jeg er kommet op og skændes men en rigtig god ven
jeg kan sidde og græde over at vi ikke er venner mere jeg vil så godt være venner med ham igen men han svare ikke på mine beskeder eller mine snaps (snap chat)
har i nogen idere til hvordan jeg måske kan spørger ind til man om vi skal være venner igen
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du fik lyst til at skrive ind. Jeg kan forstå, at du er blevet uvenner med en rigtig god ven, og at han nu ikke svarer på dine beskeder. Måske er der sket noget nyt i jeres venskab, siden du skrev dit brev? Hvis det er tilfældet, så håber jeg, at du alligevel kan bruge noget af det, jeg skriver her.
Det første jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er hvor ulykkeligt det nogle gange kan være, når man kommer op at skændes med nogen eller bliver uvenner med nogen, som man faktisk holder rigtig meget af. Det kan både være i forhold til forældre, søskende eller som i dit tilfælde en rigtig god ven. Jeg tænker på, hvad din ven mon ville sige, hvis han kunne se, hvor ked af det jeres uvenskab har gjort dig. Nogle gange kan man sige eller gøre ting, som man fortryder helt vildt bagefter. Jeg tror i sidste ende, at det er et tegn på, hvor meget man faktisk holder af den anden person. Måske et slags venskabsbevis.
Jeg ved ikke, hvad du og din rigtig gode ven er kommet op og skændes over? Er det mon første gang I bliver uvenner? Eller har du oplevet det før? Måske er I okay igen nu? Hvis det er sådan, så tænker jeg på, om du måske har lyst til at ringe ind til Børnetelefonen eller skrive et brev mere og fortælle os om, hvad der løste situationen mellem jer. Det kan også være, at din gode ven stadigvæk ikke vil snakke med dig. I så fald, tænker jeg, at der er nogle forskellige muligheder, du kan forsøge dig med.
Hvis jeg var din ven, og fik af vide, at du i et forsøg på at redde jeres venskab, har skrevet ind til børnebrevkassen, så ville jeg blive meget rørt og forstå, hvor meget du sætter pris på jeres venskab. Hvad tror du, din ven ville sige, hvis du sendte ham en mail med dit (og evt. mit svarbrev) brev? Måske kunne det være en måde, at få ham i tale?
Du skriver, at han ikke svarer på dine beskeder eller dine snaps. Måske kan du skrive til din ven på en anden måde? Hvis I går på samme skole, så kan du måske skrive ham ”et rigtigt brev”. Det kan også være, at I bor tæt på hinanden, så kan du måske aflevere et personligt brev hjemme hos ham. Jeg ved ikke, hvad du tænker om de muligheder?
Men hvad skal du så skrive i dit brev? Du spørger, om jeg har nogle idéer til, hvordan du kan spørge ind til, om I skal være venner igen. Jeg tænker, at du måske kan spørge din ven, om han har lyst til at lave noget sammen med dig. Nogen gange er det rart, hvis man kan få nogle gode oplevelser sammen igen, så er det måske nemmere at komme over et uvenskab. Måske plejer du og din ven, at lave noget specielt sammen, så kan du fortælle ham, at du savner, det I har sammen.
Jeg ved som sagt ikke, hvad I kom op at skændes over. Måske er det gået i sig selv igen, måske ikke? Dér tror jeg, det er vigtigt, at du mærker efter, om I bliver nødt til at tale om, hvad der gik galt, for at I kan komme videre. Måske kan din mor eller far hjælpe dig med, hvordan du og din ven kan snakke om det. På Børnetelefonen taler vi tit med børn og unge, der er blevet uvenner eller blevet venner igen. Hvis du har mod på at ringe ind til en rådgiver, så kan han eller hun helt sikkert hjælpe dig med flere muligheder til, hvordan du helt konkret kan spørge din gode ven, om I kan blive venner igen.
Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg skriver til dig her.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med din gode ven
Kærlig Hilsen
BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.