Brev
En af mine bedste venner er flyttet skole
Hej, en af mine bedste venner er lige flyttet skole og jeg er helt knust.
Jeg ved godt hvorfor og har virkelig løst til at skrige ud i hele klassen at de skal lære at respekter andre og at der også er andre i verden end dem selv.
Jeg har lige snakket med min mor og far om det og sad bare og græd.
Hun(hende der flytter) ved ikke helt hvordan jeg har det, men har prøvet og fortælle det til hende. Men det virker lidt som om hun ikke rigtig forstår det.
Hjælp hvad skal jeg gøre. Har i nogle gode råd til at komme over det?
Og hvordan jeg skal fortælle hvor ked af det jeg bliver bare ved tanken om at hun er flyttet.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det må være hårdt at opleve at en af ens bedste venner flytter skole fordi hun ikke bliver respekteret af de andre i klassen. Jeg kan godt forstå du er både knust og vred, og føler at det er uretfærdigt at det skal være sådan.
Det er godt at du er så god til at føle efter og sætte ord på dine følelser. Der er mange der synes det hjælper at få sagt det højt, eller få skrevet ned hvordan de har det, hvis de er kede af det. Du har jo faktisk allerede gjort begge dele ved at snakke med dine forældre om det og ved at skrive brevet herind. Det er de første skridt i den rigtige retning mod at få det bedre og på et tidspunkt komme over det. Hvad mon dine forældre gav dig af gode råd til at komme videre?
Snakkede I mon om at fortælle din klasselærer hvorfor din veninde flyttede skole? Selvom din klasselærer måske allerede ved hvorfor, så kan det være godt at fortælle ham/hende om hvordan du har det nu, og om at du synes at der er nogle i klassen som ikke behandler andre med respekt. Måske din lærer så finder på en god måde at snakke med din klasse om hvad jeres klasseregler skal være ift. at behandle andre på en god måde, ikke at mobbe osv. I kan måske gøre det i en ’Klassens time’. Dine forældre vil nok kunne hjælpe dig med at kontakte din klasselærer hvis det er. Hvad mon du tænker om den plan?
Lige meget om I kommer til at snakke om det i klassen eller ej, synes jeg det er rigtig flot at du har fortalt din veninde hvordan du har det, - også selvom hun måske ikke helt kunne rumme det første gang du sagde det. Du kan gentage det næste gang du snakker med hende, og fortælle at du er knust over hun er flyttet, og at du synes det er uretfærdigt fordi hun ikke blev behandlet fair i klassen. Jeg tror det betyder meget for hende at du fortæller hende hvordan du har det.
Du skal være klar over at det godt kan tage lidt tid at komme helt over at hun er flyttet. Det er derfor vigtigt at du bliver ved med at bruge dine evner til at føle efter hvordan du har det og sætte ord på, både overfor dine forældre, din veninde og måske din lærer. Heldigvis kan du og din veninde blive ved med at være venner, især hvis I gør jer umage med at sende sms’e til hinanden, lave aftaler i fritiden osv.
Jeg håber du fik svar på det du håbede da du skrev herind, og at du vil ringe eller sms’e til os på 116 111 eller skrive til os på chatten hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen