Brev
Eksveninde.
Hej BB 🙂
Jeg er en pige på 12 år, der går i 6. og hedder A…… Jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med. I 2. klasse kom der en ny pige i klassen som hedder A…. Hun blev rigtig populær og i 3. klasse blev jeg så bedste veninder med hende. Vi har været bedste veninder siden dog med enkelte pauser.
Jeg har altid syntes at hun har været lidt for meget og at hun bare vil bestemme alt, og hvis det ikke er noget hun har sagt er det ikke noget der sker. Hun er også altid ligeglad med mig. Så i onsdags sagde jeg til hende at jeg ikke gad være bedste veninder med mig mere. Hun blev bare sådan helt “Nå” og var vildt ligeglad, så snakkede vi lidt, så sagde hun så at i omklædningsrummet til håndbold (Jeg går ikke til håndbold) bagtaler de mig.
De siger at jeg bare vil reservere folk, og sådan føler jeg det ikke, jeg vil bare gerne vide hvor jeg har mine venner og veninder henne. Nu er hun begyndt at bevidst at gøre mig Jaloux og ked af det – Og det kan jeg se fordi hun går og krammer hendes andre veninder og kigger på mig imens. Hun er ellers ikke typen der plejer at kramme folk – Andet end hendes kæreste.
Jeg bliver vildt ked af det og ville bare ønske at jeg forsvandt ned i gulvet. Men på en måde forstår jeg hende godt fordi jeg er grim og klam og dum. Hilsen A……
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A......
Tak for dit brev. Jg er lidt usikker på, hvad du gerne ville høre BørneBrevkassens mening om, så hvis ikke mit svar er brugbart for dig, håber jeg, du har mod på at søge rådgivning igen...
Det lyder ikke nemt at være i dine sko lige for tiden. Du fortæller, at du har sagt til din (tidligere) bedste veninde, at du ikke vil være bedste veninde med hende mere, fordi hun altid vil bestemme og er ligeglad med dig.
Det lyder til at være en beslutning, du har taget for at passe på dig selv, for at undgå at blive mere såret..? Og det kan jeg godt forstå, hvis du havde brug for. Bedste veninder skal jo behandle hinanden godt, og når du oplever at hun ikke gør det, synes jeg at det er stærkt af dig at sige fra.
Men alligevel kan jeg ikke lade være med at spekulere på, om du mon i virkeligheden ikke ville ønske, at jeres forhold var bedre, og at du ikke behøvede at slutte det..? I hvert fald tænker jeg, det er ærgerligt hvis jeres venskab kom til at slutte på den måde, og at du måske kunne have brug for at få snakket ordentlig med hende..?
Hvis det er sådan du har det, så kunne du måske overveje at bede hende om at ses en dag efter skole, så I kan få snakket. ALternativt kunne dumåske skirive et brev til hende eller måske bede en af dine forældre om at snakke med en af hendes forældre om, at du har brug for at få snakket tingene igennem..?
Jeg tænker, det er godt hvis du også holder fast i, at du vil være sammen med dem som er søde ved dig. Det lyder som om, du bebrejder dig selv, det der er sket. Jeg forstår godt, at det gør dig ked af det, når hun står og krammer de andre piger, måske for at gøre dig jaolux. Måske hjælper det dig lidt, hvis du tænker på, at det er dig der er den stærke, fordi du har valgt at sige fra?
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver eller til at benytte BørneChatten her på hjemmesiden.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.