Brev
Diskotioner konstant.
Hej BB….
Jeg er en pige som faktisk næsten altid har det godt. Der er bare det ene problem, at mig og min éne veninde er lige stædige..
Det skal lige siges at jeg er i en 3-kløver, og det fungere næsten altid fint.
Men problemet er at mig og min veninde, ALTID diskutere om ligegyldige ting… Det ender egentlig altid fint ud, men gider bare ikke at spilde min tid på det.
Så mit spørgsmål er, har i et godt råd til hvordan jeg kunne prøve at lave om på det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, tak for dit brev.
Hvor er det dejligt at læse, at du næsten altid er glad. Det fortæller mig, at du har et højt humør og er positiv over for verden og andre mennesker. Jeg kan forestille mig, at du sikkert også er en god veninde At være i en veninde-trekløver kan ellers være svært, men jeg læser mig til, at I er gode sammen.
Du skriver, at din og din venindes stædighed nogle gange kan betyde, at I kommer ind i nogle ligegyldige diskussioner. Er det mon noget, I har talt om? Hvis ikke, kan det være en god ide at tale med din veninde om din oplevelse af, at I ofte diskuterer nogle ligegyldige ting. Måske har hun det på præcis samme måde som dig, men det kan også være at hun ikke oplever, at det er ligegyldige ting der diskuteres. I kan tale om det bare jer to eller I kan gøre det sammen med jeres tredje veninde. Det kan være, at hun kan sætte ord på, hvorfor hun ikke diskuterer lige så meget eller give jer hendes tanker om, hvordan det er for hende når I diskuterer.
I venskaber vil der altid være uenigheder og til tider uvenskab - men jo mere I har talt om, hvad I selv kan gøre for at løse det, desto nemmere sikrer man, at uenigheder ikke bliver til uvenskab. Måske kan I sammen lave et kodeord eller et tegn for, hvornår noget ikke er værd at diskutere - hvad tænker du om det? Det kan fx være: "På en skala fra 1-3, hvor vigtigt er det for dig at bruge tid på at diskutere dette?"
Her til sidst vil jeg bare huske dig på, at selvom man er rigtig gode veninder er man ikke altid enige om alt - det behøver man ikke at være. Derfor kan det også være rigtig rart at tale om, at I ved at I ikke altid er enige, men at I kan blive enige om at være uenige og så lade diskussionen ligge.
Jeg vil foreslå dig at vise dine veninder dit brev og mit svar og så sammen finde ud, hvordan I gør jeres venskab endnu stærkere.
De bedste hilsner
BørneTelefonen