Brev
De styrer klassen:…
Hej Børnetelefon!
Jeg har et problem.
I min klasse er der to piger som, nærmest styrer hele klassen efter deres hoveder. Jeg forstår ikke at nogen siger fra, men det har jeg gjort. Så nu vil ingen i min klasse snakke med mig, de tør ikke sige noget når de to piger er i nærheden.
Men når den ene ikke er i skole, er klassen dejlig at være i. Så vil folk gerne snakke og fjolle.
Jeg har prøvet at snakke med min klasselærer om det, og vi har endda holdt et pigemøde, hvor de fik at vide, at de skal slappe af, men det har ikke hjulpet, det er nærmest blevet værre..
Med venlig hilsen
den forvirrede 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år,  Tusinde tak for dit brev. Jeg kan fornemme, at det er virkelig er svært at være i din klasse, og jeg er glad for at du skriver ind til os om det… Måske kan vi komme med nogle gode råd, der kan hjælpe jer med at få det bedre sammen i klassen…  Jeg ved fra mine samtaler med andre unge på Børnetelefonen, at det er utrolig hårdt at blive frosset ude af et fællesskab på den måde, som du oplever det. Jeg tænker at du bliver udsat for mobning, når de andre elever ikke tør snakke med dig mere, fordi du har været modig og sagt fra, og det skal der gøres noget ved! Alle børn har ret til at have det godt i skolen, det står faktisk i loven. Og skolen har derfor pligt til, at sørge for at ingen bliver mobbet, og at alle får den hjælp de har brug for i en klasse. Når der foregår mobning i din klasse er der noget galt med den måde, I er sammen på, og det skal de voksne hjælpe jer med at ændre. Jeg kan forestille mig at det er svært for de fleste at gå i jeres klasse, hvis alle skal være på vagt, usikker og utrygge over ikke at blive frosset ude, og det er altså de voksnes ansvar at hjælpe jer.  Jeg kan se at du allerede har prøvet at få hjælp fra jeres lærer, men at det ikke har gjort sagen bedre. Hvor er det flot, at du har haft mod til at fortælle jeres klasselærer om problemerne, og det er også det helt rigtige at gøre. Jeg er også glad for, at din lærer har taget det alvorligt og har prøvet at holde et pigemøde. Sommetider handler det ikke kun om pigerne, men om hele klassen. Det er ofte at det hænger sammen med klassens fællesskab og måder at være sammen...Desværre er mobning og mistrivsel tit så omgribende, at det ikke er nok, at holde et møde. Tit skal der langvarige indsatser til, hvor der bliver arbejdet med følelsen af fælleskab og snakket en masse om det, som ikke fungerer- så I alle kan være trygge i klassen, også de to piger som styrer meget i klassen. Nogle gange kan det være så svært, at man har brug for hjælp udefra, og netop fordi det kan være så svært at ændre på det, er det skolen, der har ansvaret for at gøre noget ved det. Måske vil det være en hjælp at vise din lærer de ting og øvelser som vi har på hjemmesiden, der er fx Trivselsøvelser som kan hjælpe til at skabe et rart og trygt fællesskab igen.
Du, din lærer og dine forældre kan læse mere her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx  Derfor tænker jeg, om du mon kunne forestille dig, at fortælle klasselæreren en gang om, hvordan intet har hjulpet…? Måske har du allerede gjort det, eller måske forstår din lærer ikke, hvor svært det i virkeligheden er for jer? Jeg tænker at du måske kunne vise hende dette brev, hvor du jo så flot beskriver alvoren for mig…? Din lærer kan ringe ind til os, hvis hun ikke ved, hvad hun skal gøre for at hjælpe jer med at få det godt i klassen. BørneTelefonen har en FagTelefon 35555558, hvor der sidder ”mobbeeksperter” og giver gode råd og vejledning til skolerne om, hvordan de kommer mobning i en klasse til livs. Det er gratis og man kan også være anonym, som lærer.  Når alt det her er sagt, så er jeg stadig bekymret for dig, fordi jeg tænker, at det må være utrolig ensomt at være frosset ude på den måde, som du oplever i din klasse. Jeg håber derfor, at du får talt med nogen om alt det du oplever, så du ikke går rundt med det helt selv…? Måske en veninde eller dine forældre derhjemme…ved de hvordan du har det i klassen, og har de støttet dig?  Når du nu har sagt det højt til jeres lærer, så kunne det måske også være du allerede har snakket med andre om det…? Men hvis du føler dig alene med det eller bare har brug for at sige det højt til et andet menneske, så er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116111… Måske for at få mere rådgivning men måske også bare for at dele alle de svære følelser med en, som er der for at støtte dig…  Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, med at søge den hjælp I har brug for i klassen, for at få det godt sammen…igen. I hvert fald håber jeg, det kan være med til at vise dig, at det er skolens ansvar, at sikre en god stemning i klassen, så du forsat vil søge hjælp fra de voksne… Endnu engang tak for dit brev. Kærlig hilsen BørneTelefonen.