Brev
Dårlig samvittighed
Hej brevkassen
Jeg er en 17 – årig piger som tænker, desværre, alt for meget på fortiden. Der er specielt en periode i mit liv, som jeg virkelig ikke er stolt af.
Min veninde og jeg kom ud og diskutere og så begyndte jeg at behandle hende ikke særlig pænt.
Vi har det virkelig godt nu, og har også sagt undskyld en aften hvor jeg var fuld, men jeg føler virkelig jeg bør sige undskyld i ædru tilstand.
Jeg har virkelig dårlig samvittighed over den måde jeg har behandlet hende på, og talt om hende på. Jeg syntes på ingen måde jeg behandlede hende pænt, og selvom det er nu snart 3 – 4 år siden sidder det stadig i mig.
Jeg er generelt også en pige som overtænker meget, og jeg vil helst gerne ud af denne onde cirkel. Jeg overtænker især over fortiden over de ting jeg har gjort, som jeg ikke er stolt af. Jeg er virkelig bange for at denne overtænkning skal tage over mit liv, så jeg ikke kan nyde det.
Hvad skal jeg gøre for at slippe af med min dårlige samvittighed og min overtænkning?
Vh en fortvivlet pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 17 år.
Det lyder til, at du har en super god veninde. Din veninde kan tilgive. Hun har nemlig tilgivet dig.
At kunne tilgive er en god værdi at have. I gennem vores lange liv, kommer vi til at lave fejl. Det er derfor vigtigt at kunne tilgive. Hvis vi ikke kan tilgive hinanden, når der er blevet lavet en fejl, så ville verden være det rene kaos. Din veninde har denne evne og værdi og måske kan du lære lidt af hende. Det er som sagt vigtigt at kunne tilgive andre, men det er ligeså vigtigt at kunne tilgive sig selv.
Du ved, at du har lavet en fejl, da du behandlede din veninde dårligt. En måde du kan tilgive dig selv på, er at lære af denne fejl. Når du står i lignende situation igen, og er blevet uvenner med en veninde, så ved du, hvordan du IKKE skal opføre dig. Du har nemlig lært af den fejl, som du tidligere har begået. Hvis du tænker sådan, og lærer af dine fejl, så tror jeg, at du bedre vil kunne tilgive dig selv.
Måske kan du også tænke sådan, om de andre ting du overtænker? Hvis du føler, at du har lavet en fejl tidligere i dit liv, så lær af den fejl og tænk over, hvad du ellers kunne have gjort. Og øv dig i at gøre sådan, hvis du står i en lignende situation.
Det kan være hårdt at overtænke alt. Men måske kan du vende det til noget positivt. Når man tænker meget over tingene, så er man også meget opmærksom. Man er opmærksom på, hvordan andre har det og reagerer i forskellige situationer. Og man er opmærksom på, hvordan man selv har det, og hvordan man selv reagerer. Det gør dig til en omsorgsfuld person. Det gør dig også til en person, som tænker over, hvilken person du gerne vil være.
Det er altså nogle rigtig gode egenskaber at have. Men det er vigtigt, at du ikke slår dig selv i hovedet, hvis du føler, at du har lavet en fejl. Vi laver alle sammen fejl, og det vil vi gøre hele vores liv. Den tankegang er noget man skal øve sig på. Men måske kan du tænke, at det er en positiv egenskab i dig.
Når du overtænker en bestemt situation, så kan du prøve at stille dig selv spørgsmålet; Er det min hjerne, der er overtænker lige nu, eller kunne jeg have handlet anerledes? Jeg tror, at I de fleste tilfælde vil svaret være, at det er dit hoved, der overtænker. At du gjorde, hvad du synes var det rigtige i situationen. Hvis du stiller dig selv det spørgsmål, så tror jeg, at det vil blive tydeligere for dig, hvornår du overtænker eller hvornår, du kunne have reageret anerledes i en situation.
Hvis du stadig føler dårlig samvittighed over for din veninde, så kan du måske en dag sige til hende, at du stadig tænker meget over den periode, I har været igennem. Og at du endnu en gang, gerne vil undskylde din opførsel. Hvis du gør det, så har du gjort alt, hvad du kunne og så er næste skridt at tilgive dig selv.
Jeg håber, at du kunne bruge mit råd.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.