Bedstevenindes kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan høre du står i en situation, hvor du er i tvivl om hvad du skal gøre. Der findes ikke et rigtigt eller et forkert svar. Men det, at du skriver herind, viser mig, at det er noget du tænker rigtigt meget på. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du skriver i dit brev at du har det dårligt med det der skete. Når man har det dårligt, eller man får dårlig samvittighed, så er det tit ens egen krop der fortæller en, at man skal gøre noget. Kender du mon denne følelse?

Vi ved fra BørneTelefonen, at det er vigtigt at få talt om det, som man går og har det dårligt over. Derfor er det et råd, som jeg gerne vil give videre til dig.

Normalt ville jeg råde til at tale med en anden om sådan en problemstilling. Men da du skriver, at du og din venindes kæreste har lovet hinanden ikke at sige det til andre, tænker jeg måske, at du skal starte et andet sted først.

Jeg tænker derfor, om du kunne lave et lille tankeeksperiment med dig selv. Et eksperiment hvor du forestiller dig, at du er din veninde og situationen er lige omvendt. Så skal du spørge dig selv og mærke efter i maven: “Hvad ville jeg allerhelst have, at min veninde have gjort i den her situation? Fortælle sandheden til mig? Forsøge at glemme det helt og håbe det aldrig kommer ud? Lade kæresten fortælle det?” Eller måske noget helt fjerde. Du kan også spørge dig selv: “Hvad ville være det værste der kunne ske nu?” Giver det mening?

På den måde tror jeg, at du ret hurtigt vil få en fornemmelse af, hvad det er det rigtig for dig og for jeres venskab. For jeg fornemmer, at det er et venskab, du gerne vil beholde? En risiko kunne være, at næste gang din veninde og hendes kæreste skændes, så vil han måske komme til at råbe det (med vilje eller ej), og hun ville få det at vide på den måde.

Hvis du føler at du er nødt til at få talt med din veninde, så vil jeg gerne give dig et par råd til, hvordan du kan få det sagt.

Du kunne invitere hende hjem til dig, måske lave en kop te, og få talt om det der er sket. Her kunne du fortælle hende, hvor dårligt du har haft det, og at du ikke håber det går ud over jeres venskab.

Hvis det er svært, at få startet samtalen, ved vi at det kan være rart at skrive et brev, som du kan vise hende. Du kan skrive til hende, at du har noget svært du gerne vil tale om. Kunne det mon være en hjælp for dig?

Jeg håber du kan bruge mine råd, og at du får taget det valg, der føles rigtigt for dig.

Hvis du ønsker at snakke med os igen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.