Brev
bedsteveninder
kære brevbørnekassen
jeg har 3 bff jeg ser kun 1 af dem fordi det 2 andre bor for langt væk
vi gik i samme skole 2 af min bff og mig men hvors skole lukket
jeg skriver snapper med de 2 rigtig meget og vi har det sjovt men problemet er at den ene af min bff er ikke særlig ativ hun er en lyseslukker og jeg kan lid at lave ballade rav i den men det kan hun ik jeg er en sjov person hun er en stille person
jeg ved ikke hvordan vi blev bff men det bare det vi kalder hinaden og hver gang jeg taler skal hun altid sige jeg har forstået det som om hun ik vil hører på mig vi ikke særlig tætte vi fortæller aldrig hinaden nogen hemlighed som jeg gøre ved det andre 2 vi hygger kun sammen
så jeg synes bare jeg skal være rigtig gode venner og ik bff men ved slet ikke hvordan jeg skal sige det hun er også meget jaxlou på min andre bff hun flipper ud når jeg taller om dem som om hun vil have mig for mig selv
jeg forstå hende godt men jeg synes virkelig jeg ikke skal være bff med hende hvordan siger man det pliz giv mig en hurtig svar
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12  Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du har så mange rigtig gode veninder. Jeg læser i dit brev, at der særligt er en af de veninder, som du synes er anderledes end du selv. Og du spørger mig om, hvordan du kan fortælle hende, at du ikke længere vil være bff, men uden at skubbe hende helt væk?  Når du eksempelvis skriver, at din veninde bliver meget jaloux, så kan det også lyde som om, at hun er meget glad for dig som ven – hvilket jeg godt kan forstå, for du lyder også til at være en sjov og sød pige. Jalousi er en følelse, som blandt andet kan opstå, hvis man er i tvivl om, hvordan den anden har det. Jeg tænker derfor, at din veninde måske allerede godt kan fornemme lidt, hvordan du i virkeligheden har det med jeres venskab... Og det derfor også kan være en god idé, at du får det sagt til hende. Måske kan det, at du får det sagt, betyde at I kan finde en ny form for venskab, hvor du føler dig mere tilpas, og din veninde føler sig mere sikker? På den måde vil det måske være rigtig godt for jer begge i den sidste ende…?  Jeg kan godt forstå, at du skriver til BørneTelefonen for at få et råd, for det er altid svært at sige sådanne ting. Så jeg tænker, at jeg nu vil prøve at komme med nogle forslag til hvad du kan sige, som du så måske kan bruge.  Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at du holder meget af din veninde, selvom at du ikke vil være bff med hende mere. Du skriver også selv, at du gerne vil være rigtig gode venner med hende stadig, og præcis det tænker jeg i hvert fald er vigtigt, at du får sagt. I det hele taget tænker jeg, at det er en god idé at få sagt de ting højt, som du holder af ved hende, så hun forstår at du stadig synes om hende. Hvad er det som gør, at du stadig ønsker at være rigtig gode venner med hende? Eksempelvis skriver du, at I hygger sammen, så måske hun er ekstra god til det med hyggen…?  Jeg ved fra børn, som jeg taler med på BørneTelefonen, at det tit kan være svært, at tale om sådanne ting ansigt-til-ansigt. Derfor råder vi nogle gange til, at man kan skrive det i et brev. På den måde er man også sikker på at få det hele sagt, og at man får det sagt på en måde, som man selv synes er god. Derfor kan det jo sagtens ske, at hun bliver såret, ked af det og måske også vred - Hvis du er hendes bff, så tager det nok lidt tid og følelser, at synes helt om, at jeres venskab bliver som gode venner. Så selvom man gør det på bedst mulig måde, så må det også være ok, at hun fortæller dig om, hvordan hun har det - og I alligevel ikke behøver at blive uvenner...  Jeg håber du kan bruge mine råd, og at du finder en måde at sige det på, som er så rar som muligt for dig selv – for jeg ved, at det kan være svært. Hvis du stadig synes du mangler rådgivning eller vælger at skrive et brev og har lyst til at læse det højt for nogen, inden hun får det, så kan du altid ringe ind til Børnetelefonen på 116111, hvor vores søde og dygtige rådgivere sidder klar til at hjælpe.  Jeg ønsker dig alt det bedste. K.H. BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.