Brev
Bedsteveninde
Kære Børnebrevekassen
Jeg er en piger på 14 år, der går i 7.klasse. Jeg har det rigtig godt socialt, normalt. Men der én ting, der virkelig gør mig ked af det, og det er min bedsteveninde. Når vi er sammen, er vi de der piger, som ingen kan skille ad. Men hun har de her perioder, hvor hun lukker mig fuldstændig udenfor, altså sådan for alvor. Jeg ved ikke om jeg irriterer hende, eller hvad jeg gør. Jeg har prøvet at snakke med hende om det, men det lader bare ikke til at det virker.
Her for lidt tid siden lavede hun en kæmpe brøler! Hun lavede noget seksuelt, med ham jeg havde noget kørende med. Men jeg tilgav hende og alt det der. Problemet her var bare at hun ikke engang sagde undskyld! Jo, hun sagde hun havde det virkelig dårligt med det osv. Men hun sagde aldrig direkte undskyld?
Jeg snakkede også med hende den ene gang om at hun ikke synes hun fortjente mig som si bedsteveninde. OG jeg forstår det bare ikke? HVORFOR skal hun så behandle mig på den måde. Og jeg er SÅ bange for at miste hende, derfor siger jeg ikke noget. For hver gang hun laver en fejl, bliver hun sur på mig! Og det fatter jeg bare ikke. Jeg kan bare ikke give slip på hende, og kan ikke leve uden hende, bogstaveligt talt.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dit venskab med din bedste veninde.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du må være et stort menneske… Du tilgiver din veninde for at lave noget med din flirt… Du vil hende stadig gerne, selvom hun indimellem lukker dig helt ude af sit liv… Jeg synes virkelig, det er stort af dig, at du stadig vil hende…
Når det er sagt, så tænker jeg også, at du skal huske at tænke på dig selv… Selvom om du lige nu tænker, at du ikke vil kunne leve uden hende, så skal du bare huske på, at du også skal have det godt med jeres venskab… Det skal helst ikke ende med, at hun kan gøre alt imod dig, fordi hun ved, at du er storhjertet nok til at tilgive hende hver gang… Du skal huske at have dig selv med…
Prøv at forestil dig et glas vand… For hver gang, hvor din veninde træder på dig, svigter dig, sårer dig eller lukker dig ude, fyldes der lidt i glasset… En dag vil vandet flyde over, og der vil ikke være plads til mere vand i glasset, og du vil ikke kunne rumme flere svigt… Tænk over det… Måske er hun ikke det værd…
Jeg tænker også, at det måske kunne være en god idé for dig at se andre mennesker lidt mere end du måske plejer… På den måde vil din veninde måske få øjnene op for, hvad hun går glip af i dit selskab…
Til slut vil jeg sige, at jeg altid tænker, det er en god idé, hvis man kan tale om tingene… Hvis I har været tæt på hinanden i mange år, tænker jeg også, at det vil røre hende, hvis du fortæller hende, hvad det gør ved dig, når du svigter…
Nogle gange er det rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.