Brev
Bedsteven
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 12 der står med et rigtigt akavet problem. Min bedsteven er forelsket i mig, og jo det er sødt og sådan noget, men min veninde og jeg snakker heletiden om vi synes det er lidt underligt at være “forelsket” i den her alder, han er en sød og dejlig en.
Men jeg kan kun se ham som en ven, jeg synes bare vores venskab bliver mere og mere akavet. Han er min bedsteven og vi har det godt sammen. Men det er underligt hvis vi kommer sammen, lol. Hvilket jeg heller ikke har lyst til.
Hilsen M
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det føles akavet, når din bedste ven er blevet forelsket i dig, når du egentlig ikke føler dig klar til at have en kæreste. Jeg synes, det er rigtig godt, at du lytter til, hvad der mærkes rigtigt for dig.
Jeg tror faktisk, der er ret mange 12 årige, som ikke føler sig klar til at have en kæreste, og så er det meget bedre at vente til man er klar.
Hvis du har mod på det, tænker jeg, at du kan prøve at sige det til din ven, som det er: at du synes han er sød som din ven, men at du ikke er klar til at få en kæreste. Så forstår han forhåbentlig, at det ikke er ham, du ikke kan lide, og at du gerne vil blive ved med at være venner med ham. Hvis det er svært at sige det direkte til ham, kan du måske skrive det til ham..?
Du må også meget gerne sms'e eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om, hvordan du kan sige det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.