Brev
Bedste veinde?
Hej BB.
Jeg har et problem som jeg har brug for et svar på. Håber i vil hjælpe. Jeg er en pige på 11 år som har fået en vildt sød kæreste. vi har været kæreste før og er rigtig gode venner og det er min bedste veninde også (Altså rigtig gode venner med ham).
Jeg har haft et par kærester og hun har altid bakket mig 100% op men jeg føler ikke at hun gør det nu…:'( Hver gang jeg snakker om ham smiler hun bare og siger en enkel lille komentar og så går hun over til et slæng af andre veninder. jeg føler mig ikke rigtig sikker med at være bedste veninder med hende efter hun er blever rigtig gode veninder med nogle rigtig populære fra den anden klasse.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. jeg er jo rigtig glad for min kæreste men det er jeg også for min bedste veninde. Hvorfor er det altid sådan!?
Knus Sørgelige F…
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F.
Mange tak for dit brev. Det er altid dejligt at have fået en kæreste, som man er rigtig glad for... Men det lyder også som om, du føler at din bedste veninde ikke bakker dig op i forbindelse med din kæreste... Du skriver, at hun selv også er rigtig gode venner med ham, så jeg ved ikke, om det måske er sådan, at din veninde føler, at hun er sat lidt til side både i forhold til ham og i forhold til dig? Jeg ved ikke, om I har prøvet at tale sammen alle tre efter I er blevet kærester? I og med at du og din kæreste har fundet sammen, kan man ikke undgå, at der bliver lavet lidt om på vennekredsen, men måske det kunne hjælpe at høre hende, hvordan hun har det med det? Du skriver, at du ikke er sikker på, at du kan blive ved med at være bedste veninde med hende, efter hun har fået nogle nye veninder også... Når jeg læser dit brev, lyder det som om du er bange for at miste din veninde, men jeg ved ikke, hvad du lægger i ordet bedste veninde? Jeg kan godt se, at det er lidt et dilemma du står i, men måske du ikke behøver vælge imellem dem. Det kan godt være, at din bedste veninde stadig gerne vil være en god veninde til dig, selvom hun har fået nogle andre venner også…? Det korte af det lange er, at jeg tænker, om det måske var muligt for dig at tale med hende om, hvordan du har det og høre hende hvordan hun har det? Du er altid velkommen til at skrive igen til BørneBrevkassen, eller kontakte vores BørneTelefon på 116 111 (det er anonymt og gratis) , eller du kan skrive på BørneChatten. Alle steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning, samt svare på spørgsmål. Mange venlige hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.