Bange for veninder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år.

Jeg ved, at der er mange piger og drenge som står i samme dilemma som dig. Jeg tror, at alle gerne vil passe ind i fællesskabet. Jeg tror også, at alle gerne vil bevare de venskaber, som de er en del af. Det kan være rigtig svært at sige fra over for ens venner eller over for fællesskabet. Hvis man siger fra, så frygter man, at man ryger ud af venne gruppen eller ud af fællesskabet.

Det der er vigtigst, det er, at man holder fast i, hvem man er som person og hvem man gerne vil være. Jeg kan høre på dig, at du ikke har lyst til at stjæle og, at du får rigtig dårlig samvittighed ved det.
Det kan jeg godt forstå, at du gør, da det jo er ulovligt og forkert at stjæle. Jeg synes, at du skal forklare dine veninder, at du ikke har lyst til at være med til det. Du kan måske sige, at du synes, at det er forkert og du ser ingen grund til at skulle stjæle. Det betyder jo ikke, at du ikke vil være veninder med dem mere, men at du ikke har lyst til at være en del af at stjæle.

Det er der intet forkert i at sige. Tværtimod er det super sejt, at kunne sige fra og holde fast i ens personlige værdier og holdninger. Du er en person, der ved, hvad der er rigtig og forkert. Det er altså en rigtig god kvalitet at have, så det er vigtigt, at du holder fast i den.

Det kan godt være, at dine veninder vil synes, at det er nederen, at du ikke vil være med. Hvis de er gode veninder, så vil de efter lidt tid acceptere det og ikke "skrotte" dig som veninde. Hvis de bliver sure på dig, så synes jeg ikke, at de er særlige gode veninder. Det lyder måske lidt hårdt, men en god ven eller en veninde presser ikke én ud i kriminalitet.

Jeg tænker, at dine veninder eller måske bare én af dem, har det ligesom dig. Nogen gange så afprøver unge mennesker grænser af. Det kan f.eks. være at stjæle. Vi ved alle sammen, at det er forkert og det er lige nøjagtigt det, der kan gøre det lidt spændende. Selvom det virker til, at dine veninder synes, at det er sjovt, så kan det være, at de tænker ligesom dig og faktisk også får dårlig samvittighed. og frygten for at blive taget, tror jeg også er i deres tanker.

Hvis du siger højt til dem, at du ikke vil mere, så kan det være, at de også indrømmer, at de heller ikke har lyst mere. Det kan være, at de også er nervøse for at miste pladsen i venindegruppen, hvis én af dem siger fra. Og måske siger det ting til dig, som ikke er særlig rare for at holde fast i det, som det selv synes. Men hold fast i det som føles rigigt for dig.

Tænk sig hvis stjæleriet stoppede ved, at du sagde fra over for det. Det ville da være fantastisk. Nogen gange er det bare én person, der skal tage initiativet og sige stop. Jeg ved, at det er lettere sagt end gjort. Men det dur ikke, at du går og har ondt i maven over det og gør ting, som du slet ikke har lyst til at gøre.

Det samme gælder i forhold til at mobbe andre. Vi bliver ikke bedre mennesker, sejere eller mere populære af at mobbe andre. Du fik f.eks. rigtig dårlig samvittighed over det. Det er en stor pris, at drengen og du selv skal 'betale', for at få ens veninder til at grine. Hvis I er rigtig gode veninder, så er jeg helt sikker på, at I kan finde andre måder at have det sjovt sammen på uden at stjæle eller uden af mobbe andre.

Hvis du stadig går med dårlig samvittighed over for drengen i din klasse, så synes jeg, at du skal sige eller skrive undskyld til ham. Dine veninder behøver ikke få det at vide, hvis du ikke har lyst til, at de skal vide det. Men måske kan de også lære noget rigtigt godt af dig, at man er stærk, når man kan sige undskyld og vide, at det man gjorde ikke var ok. Og hvis du stadig har følelser for drengen, så er det også ok at sige det, hvis du har mod på det.

Jeg håber, at mit svar har sat lidt tanker i gang og det kan hjælpe dig til at få gjort noget ved din dårlige samvittighed.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.