Bange for en ven

Hej

Jeg ved ikke helt hvem jeg skal kontakte mht min ven.

han har af flere omgange truet mig med en kniv, mere eller mindre seriøst. Han kommer med ubehagelige kommentarer og virker som om han har to personligheder.

Jeg har ikke lyst til at tale med mine forældre om det. Derfor skriver jeg her, for at få at vide, hvor jeg kan skrive. Gerne et lignende sted som dette – gerne en professionel.

Håber i kan hjælpe

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, Tak for dit brev! Jeg er glad for, at du har skrevet til vores brevkasse, for det lyder som om, at du er i en rigtig ubehagelig situation i forhold til din ven, som truer dig. Når jeg læser dit brev, tænker jeg først og fremmest, at det, din ven gør, er ulovligt: Det er ulovligt at true andre på livet i Danmark, og det virker umiddelbart som om, at det er dét, din ven sommetider gør? Hvis han truer dig, er det vigtigt, at hans trusler bliver stoppet – og det er noget, politiet kan hjælpe med. Jeg synes, det lyder meget voldsomt, at du er blevet truet med en kniv, og jeg kan godt forstå, hvis du går rundt og føler dig rigtig bange og utryg. Derfor kan jeg også godt forstå, at dit spørgsmål går på, hvem du mon kan snakke med. Som skrevet vil du kunne tale med politiet. Hvis fyren, som truer dig, ikke kun er en bekendt, men faktisk også en ven, kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er svært, at skulle melde ham til politiet. Alligevel synes jeg, at det lyder som en meget alvorlig situation, du er i, og det lyder som om, at din ven har brug for hjælp. Måske har han svært ved at styre sit temperament? Måske bliver han let jaloux? Måske har han store humørsvingninger uden forklaring? Måske har han en psykisk sygdom? Uanset hvad der får ham til at true, kan det faktisk være for hans eget bedste, at han bliver meldt til politiet. Hvis han ikke får hjælp, kan han måske en dag komme til at ende med at gøre alvor af en af sine trusler – måske er du ikke den eneste, han truer? Du fortæller, at det er som om, at din ven har to personligheder. Når du nævner det, så kommer jeg til at tænke på om han måske kunne have en psykisk sygdom. Du efterspørger et sted, som vores, som du kan kontakte. Der findes et sted, som hedder Psykiatrifonden. De har en telefonrådgivning, hvor man kan få rådgivning omkring psykiske sygdomme, og de ved også rigtig meget om, hvordan man kan have det, hvis man f.eks. er pårørende (ven, familie) til et menneske med en psykisk sygdom. Her er et link til Psykiatrifonden: http://www.psykiatrifonden.dk/det-goer-vi/telefonraadgivningen.aspxNu skriver du ikke noget om, hvor gammel din ven er, men måske er han omkring din alder? Jeg tænker derfor på, at der også kunne være den mulighed, at du kontakter hans kommune. Der er en afdeling i kommunen, som skal hjælpe børn og unge, som har det svært. Når din ven kan finde på at true med en kniv, så lyder det bestemt til at han har det svært og har brug for hjælp. En rådgiver på BørneTelefonen vil meget gerne hjælpe dig med at finde frem til drengens kommune. Vi kan også kontakte kommunen og videregive en bekymring for din ven, men så skal du fortæller os, hvem han er. Du behøver faktisk ikke fortælle os, hvem du er.Så jeg tænker, at der er flere veje for dig at gå. Den ene er, at kontakte politiet (fordi det han gør, er ulovligt og skal stoppes). Den anden er, at kontakte kommunens børn og unge afdeling (fordi de skal hjælpe børn og unge, som har det svært). BørneTelefonen kan kontakte kommunen for dig, hvis du ikke kan lide det. Den tredje er, at du kan kontakte Psykiatrifonden (fordi de kan give dig anonym rådgivning om psykiske sygdomme). Lige gyldig hvilken vej du går, så tænker jeg, at du påtager dig et stort ansvar for din ven. Det er rigtig stort af dig, men måske kan det også være for stort et ansvar at være alene med i din alder. Ved de voksne omkring jer mon, hvordan han har det – og at han kan blive så truende. Du skriver, at du ikke vil inddrage dine forældre. Det kan du jo have dine grunde til, men kunne der så være andre voksne? Måske én, som også kender din ven? Kunne det være en lærer, eller en skolepsykolog - andre? Hvad med din vens familie? Ved de, at han kan finde på at true andre på livet? Kan de hjælpe ham?Måske kan det være en hjælp for dig at vise en voksen dette brev sammen med mit svar? På den måde kan den voksne hurtigt læse, hvad det hele går ud på, og så kan I snakke om det ud fra brevet? Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Det lyder nemlig som en svær og utryg situation, som både du og din ven er i lige nu. Pas rigtig godt på dig selv! Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.