Brev
Bagtale og sladder i venindegruppe
Hej Børnebrevkasse
(Jeg ved godt at jeg bruger helt utrolig mange paranteser i mit brev og at det muligvis kun gør det sværere at forstå sammenhængen, men prøv at læse det alligevel)
Jeg er en 14 årig pige der er heldig at være med i det såkaldte “Dream team” på min rideskole. (Det er en gruppe af ca.15 piger i alderen 11 til 19 år, der fungere som staldpiger og hjælpe-underviser, hvis du skulle være i tvivl)
Vi er de der 14-15 meget forskellige piger, fra forskellige skoler, bydele og i det hele taget samfundslag, men vi har næsten alt tid haft det godt sammen og hjulpet hinanden når tingene en gang imellem var svære.
For rigtig at forstå min historie skal du vide at jeg i april havde en rideulykke og brækkede min højre arm to steder og derfor blev nød til at holde godt to måneders ridepause.To måneder lyder måske ikke af meget, men, tro mig, der kan ske mange ting med en pigegruppe på den tid!
Da jeg “vendte tilbage” til min rideskole var en pige (som vi kan kalde Ø) kommet med i gruppen. Ikke at jeg som sådan har et problem med hende, det er bare… Altså Ø er et år ældre en mig (hun går altså i 9. klasse) og er en sød, køn pige der i den grad fortjener sin popularitet, selv jeg (der er typen der hader alt og alle) kan næsten lide hende. (det siger altså en hel del)
Men altså Ø er ret “moden” i det altså på den dårlige måde og ikke nok med at hun har fået “mine” veninder til at synes at alkohol og drenge er det mest spændene i solsystemet, har hun også på en eller anden måde (højst sandsynligt ikke med vilje) fået os til at bagtale og sladre om hinanden.
Det er især gået ud over en pige vi kan kalde T. Lidt om T: T er et år yngre en mig, og hun er indbegrebet af kikset ( ikke at der på nogen måde i noget galt med at skille sig lidt ud, hun passer bare ikke ind i de lidt firkantede rammer Ø har sat)
Hun er en virkelig dygtig rytter, hvilket ikke er til nogen hjælp i denne situation(skindsygens grønne uhyre) Hun har altid været lidt været sådan lidt over positiv i det og har aldrig rigtig forstået at vi andre ikke synes hun er sjov. Og så kan være virkelig grov og ubehagelig og bliver bla.bliver ved på at insistere på at insistere på at hun har ret. Hun kan slet ikke klare når folk (eller folks heste) er bedre en hende til noget. (F.eks har hun nægtere at hilse på mig den sidste måneds tid fordi jeg slog hende til en konkurrence)
T og Ø er aldrig kommet godt ud af det med hinanden (lang historie som jeg ikke gider at uddybe) Og vi (mig, Ø og en hel masse andre) har (når T ikke var i nærheden) lavet lidt sjov med hende. Det hele startede med at en af de lidt yngre piger kom til at forveksle Ø med T (der deler både fornavn og hårfarve) Det grinte vi en del af for T og Ø har virkelig INTET tilfældes.
Vi snakkede videre om hvordan vi allesammen synes at T er lidt for meget og det udviklede sig til det jeg vil betegne som sladder. Jeg hader normalt at bagtale folk, men T er bare så (mangel af bedre ord) ubehagelig at det kan være svært at lade være. I det hele taget har der været mange problem er i pigegruppen for tiden. Vi befinder os på stadiet mellem barn og voksen og nogle af os heller meget til den ene eller den anden side.
Jeg har altid været den type pige der var noget for sig selv og som ikke behøvede et ligne eller føre som alle de andre, men det er bare blevet så meget sværere. Hvad skal jeg gøre? Jeg er aldeles enig i alt hvad vi piger har sagt om T bag hendes ryg, men har det faktisk dårligt med at bagtale hende. Og det her handler ikke kun om T ( så uselvisk er jeg overhoved ikke)
Den egentlige mening med det her brev er at alle mine venner stormer mod fester og alkohol, mens jeg sidder hjemme på mit værelse med mine bøger og mine småkager og savner den gang vi bare var børn.
Så hvad stiller jeg, den nørdede, eftertænksomme pige op? Det håber jeg at du kan fortælle mig 🙂
Tak fordi du læste mit brev. Hav en fortsat god dag og nyd dine venner mens du har dem!
Mange hilsner fra
(Mig)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder rigtig dejligt for dig at være udtaget til "Dreamteamet" på din rideskole. Du må være stolt over at være valgt ud til det.
Øv, hvor er det træls, at dine veninder fra ridning har fået øjnene op for drenge og alkohol, når du ikke føler dig klar til det. Men det lyder godt, at I plejer at hjælpe hinanden, når tingene er svære. Måske de kan hjælpe dig, nu når du synes det er svært fortsat at være en del af gruppen?
Som du selv skriver, er det en periode i jeres liv, hvor I går fra at være barn til ung, og her er det naturligt, at nogle venskaber forandres, fordi man får forskellige interesser i takt med, at man udvikler sig. Det er også naturligt, at nogle følger med og gør ting, selvom de ikke er helt klar til det, fordi de ikke vil føle sig udenfor. Så måske er der andre piger i gruppen, som går rundt og har det ligesom dig. Det kan være, at du taler bedre med nogle af pigerne end andre, og kan fortælle dem, hvordan du har det? Måske de siger, at de har det på samme måde som dig.
Det er helt naturligt, at dine veninder har meget fokus på drenge og fester lige nu, da de synes, det er nyt og spændende, men måske nogle af dem også savner at lave de ting, som I lavede sammen engang? Du kan f.eks. prøve at invitere dem hjem til en filmaften eller noget andet, som I plejede at lave sammen. Hvordan mon det ville være for dig? Det kan også være, at der er nogle piger fra din klasse, som har lyst til at lave nogle ting sammen, som ikke handler om fester og drenge?
Det lyder virkelig sejt, at du stopper op ved, at I bagtaler T og har lyst til at ændre det, også selvom du selv er med til det. Som jeg skrev tidligere, tager nogle af dine veninder måske med til fest, selvom de inderst inde ikke har lyst til det, det er ligesom, at du var med til at bagtale T, selvom du inderst inde ikke havde lyst til det. Mon du ville have mod på at sige til de andre piger, hvordan du har det, når I gør det? Du kunne f.eks. sige: "Ej, jeg synes faktisk, at det er ret synd for T, at vi siger de ting om hende. Jeg ville ikke selv kunne lide, hvis hun sagde sådan om mig, ville I det?". Det kan være, at nogle af de andre også har dårlig samvittighed over at bagtale hende ligesom dig.
Det lyder også helt vildt stærkt og sejt, at du holder fast i at være den, du er, og ikke har brug for at være ligesom de andre, selvom det er svært, fordi man helt naturligt gerne vil passe ind. Det er en utrolig god styrke at have. Jeg håber, at du får talt med de andre piger om det. Du er også altid velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til BørneTelefonen på 116111. Der er åbent alle dage fra kl. 11-23.
Mange hilsner fra BørneTelefonen