Bagtale og sladder i venindegruppe

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det lyder rigtig dejligt for dig at være udtaget til "Dreamteamet" på din rideskole. Du må være stolt over at være valgt ud til det.

Øv, hvor er det træls, at dine veninder fra ridning har fået øjnene op for drenge og alkohol, når du ikke føler dig klar til det. Men det lyder godt, at I plejer at hjælpe hinanden, når tingene er svære. Måske de kan hjælpe dig, nu når du synes det er svært fortsat at være en del af gruppen?

Som du selv skriver, er det en periode i jeres liv, hvor I går fra at være barn til ung, og her er det naturligt, at nogle venskaber forandres, fordi man får forskellige interesser i takt med, at man udvikler sig. Det er også naturligt, at nogle følger med og gør ting, selvom de ikke er helt klar til det, fordi de ikke vil føle sig udenfor. Så måske er der andre piger i gruppen, som går rundt og har det ligesom dig. Det kan være, at du taler bedre med nogle af pigerne end andre, og kan fortælle dem, hvordan du har det? Måske de siger, at de har det på samme måde som dig.

Det er helt naturligt, at dine veninder har meget fokus på drenge og fester lige nu, da de synes, det er nyt og spændende, men måske nogle af dem også savner at lave de ting, som I lavede sammen engang? Du kan f.eks. prøve at invitere dem hjem til en filmaften eller noget andet, som I plejede at lave sammen. Hvordan mon det ville være for dig? Det kan også være, at der er nogle piger fra din klasse, som har lyst til at lave nogle ting sammen, som ikke handler om fester og drenge?

Det lyder virkelig sejt, at du stopper op ved, at I bagtaler T og har lyst til at ændre det, også selvom du selv er med til det. Som jeg skrev tidligere, tager nogle af dine veninder måske med til fest, selvom de inderst inde ikke har lyst til det, det er ligesom, at du var med til at bagtale T, selvom du inderst inde ikke havde lyst til det. Mon du ville have mod på at sige til de andre piger, hvordan du har det, når I gør det? Du kunne f.eks. sige: "Ej, jeg synes faktisk, at det er ret synd for T, at vi siger de ting om hende. Jeg ville ikke selv kunne lide, hvis hun sagde sådan om mig, ville I det?". Det kan være, at nogle af de andre også har dårlig samvittighed over at bagtale hende ligesom dig.

Det lyder også helt vildt stærkt og sejt, at du holder fast i at være den, du er, og ikke har brug for at være ligesom de andre, selvom det er svært, fordi man helt naturligt gerne vil passe ind. Det er en utrolig god styrke at have. Jeg håber, at du får talt med de andre piger om det. Du er også altid velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til BørneTelefonen på 116111. Der er åbent alle dage fra kl. 11-23.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.