Brev
Alt det der med veninder
Hej brevkasse,
Mit brev er nok lidt indviklet men her kommer det altså.
Jeg er 13 år og går i 7. klasse og har en god gruppe veninder.
Vi er 5 piger der er sammen hver eneste dag. Det er ikke fordi vi fryser andre ude, for jeg er også ret meget sammen med de andre piger i min klasse. Når min veninde giver mig lov, eller hvad man kan sige. Lige på nær 3, men det vender jeg tilbage til.
Før sommerferien gik vi i almindelige klasser men så skulle vi slås sammen til 3 nye 7. klasser som så er linjeklasser.
Før sommerferien havde jeg en rigtig god veninde som jeg lavede alt med, men ligesiden vi var på lejr i første uge efter ferien har vi ikke snakket sammen. Hun har ændret sig totalt og nu går hun sammen med en gruppe og de vil ikke snakke med andre. Det er de tre piger (plus to drenge) jeg skrev om.
I den gruppe jeg er sammen med nu har jeg en veninde som er min bedste veninde, men det er som om hun vil det lidt mere end mig. Altså jeg kalder også hende min bedste veninde og sådan, men faktisk har jeg det ikke særlig godt når jeg er sammen med hende.
Hun bliver også meget nemt jaloux når jeg er sammen med andre og siger hele tiden at det var åndsvagt at jeg var venner med min gamle veninde (hende jeg snakkede om før). Og selvom jeg ikke kan lide hende nu syntes jeg det er træls at min veninde snakker sådan om vores venskab, for på nogle punkter er hun ikke meget bedre selv.
Jeg har også en anden rigtig god veninde i gruppen som min “Bedste”-veninde hele tiden bagtaler når vi er alene. Jeg har prøvet at sige til hende at jeg syntes det er unfair at hun snakker sådan om hende, men så blev hun bare sur. Jeg har også skrevet til hende på sms at jeg syntes hun skal lade være, men så blev hun bare endnu mere sur.
Mit brev går altså ud på at jeg har en veninde som tror vi er bedsteveninder selvom jeg ikke altid syntes hun er lige dejlig at være sammen med.
Og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal komme ud af det for hvis man siger noget, eller hvis jeg er sammen med mine andre veninder bliver hun bare mega sur.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og nogen dage har jeg ikke lyst til at tage i skole fordi jeg ved at hun venter. Specielt om mandagen hvor vi har idræt og hun altid kommentere noget ved mig. 🙁
Hjælp mig please… det lyder nok som et lidt ligegyldigt problem, men det fylder meget hos mig at min veninde ikke rigtig giver mig lov til at være sammen med andre.
-Anonym
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skrev herind til BørneTelefonen, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig. Jeg synes bestemt ikke, at dit problem lyder ligegyldigt.
Det skal helst ikke være sådan, at du får det dårligt, når du skal i skole, fordi du tænker, at din ”bedste veninde” venter på dig. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget hos dig, at din veninde ikke giver dig lov til at være sammen med andre. Det lyder rigtig dejligt, at du har så mange gode veninder, og du skal selvfølgelig have lov til, at være sammen med dem alle sammen.
Jeg synes, det er rigtig flot gjort af dig, at du har fortalt din ”bedste veninde” at du ikke synes det er okay, når hun bagtaler jeres anden gode veninde. Det må have været svært for dig at fortælle, når du ved hvor sur din ”bedste veninde” kan blive. Så virkelig godt, at du fik sagt din mening.
Når jeg læser dit brev, synes jeg, det lyder som om, at du ikke vil være så meget sammen med din ”bedste veninde” som du er nu. Er det mon rigtigt forstået? Du skal selvfølgelig heller ikke være sammen med hende, hvis du ikke har det godt, når I er sammen. Men samtidig tænker jeg, om man kunne gøre noget, så det faktisk var rart at være sammen med hende? Hvis du sidder og tænker over det, kan du så komme i tanke om, hvornår det er rart/sjovt at være sammen med din ”bedste veninde”?
Kunne det mon være en mulighed for dig at tage en snak med din ”bedste veninde”, hvor du fortæller, hvordan du har det? Her kan du måske både fortæller hende om de ting, som du er glad for ved jeres venskab  - og om det der irriterer dig. Hvis du starter med at fortælle om de gode ting, så kan det måske være at din veninde ikke bliver så sur og hører lidt bedre efter, så hun også forstår, at du ikke syntes, alt er dårligt i jeres venskab.
Efter det kan du fortælle om de ting, som du godt kunne tænke dig kunne være anderledes, når I er sammen. Du kan f.eks. sige, at du ikke synes, det er rart, at hun bliver så sur, og hun ikke kan bestemme om du kan være sammen med de andre fra klassen, at hun kommentere på dig til idræt  - og hvis det stadig er et problem - at du ikke bryder dig om, at hun bagtaler andre og snakker dårligt om dit venskab til din gamle veninde.
Samtidig synes jeg dog også, at det er vigtigt, at du giver din ”bedste veninde ” en chance for at ændre sig, inden du måske prøver at ”komme ud” af jeres venskab. Jeg synes, det er okay, at du fortæller, at du har svært ved at være så gode veninder med hende, hvis det ikke ændrer sig. Måske hun vil forstå alvoren af det, og gøre noget for at ændre på det.
I stedet for at fortælle det ansigt til ansigt, kunne det så være en bedre idé, hvis du skrev et brev til din veninde? Det er måske rarere for jer begge, hvis din veninde har det med at blive sur. Så er du også sikker på, at hun får læst alle de ting, som du har at sige.
Det kan selvfølgelig også være at du har for mange dårlige oplevelser med hende som ven, så du gerne vil ud af det. Men så kommer du nok ikke uden om at fortælle hende det...
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere.
Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen