Alle tror at vi er kærester!

Hej!
Jeg er en dreng på 14 år, og jeg har et stort problem. for snart 7 måneder siden kom der en ny pige i min klasse, jeg blev hurtigt gode venner med hende, men allerede efter cirka to ugers tid begyndte rygterne om at vi var sammen at komme. I starten grinede vi bare af dem, men så begyndte det at plage mig mere og mere 🙁

vi prøvede på at sige det til dem på en pæn måde, en sjov måde og en sur måde, men det hjalp ikke 🙁 For omkring en månede siden stoppede de med at sige det, men så i går fandt jeg ud af at alle nu tror at vi er “bollevenner” nu ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre….

Jeg har overvejet om jeg bare skal lade være med at gå sammen med hende, men det kan jeg bare ikke (hun er en alt for god ven :)) Håber at i vil hjælpe mig med at finde en måde at sige til dem at vi bare er venner,

hilsen …

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng

Hvor er det dejligt, at du har fundet dig en god ven, og at hun betyder så meget for dig, så du vil kæmpe for retten til fortsat at have hende som ven, uden at skulle forsvare det overfor andre. Thumbs up til dig!

Det er faktisk svært at give dig et konkret råd i forhold til hvad du kan sige, som kan få de andre til at stoppe med deres ”drillerier” og rygtedannelser. Men der er noget du kan gøre, og så er der noget, som jeg vil foreslå dig at overveje. Jeg vil gætte på, at det bedste du direkte kan gøre, er ikke at gøre noget. Ignorer det på bedste vis. Når du så står i en konkret situation, hvor du oplever, at der er nogen, som siger noget i stil med det, du har skrevet, så nøjes med at grine af det – tror du, at det er noget, du kan gennemføre?

Det er ofte sådan, og særligt for unge i jeres alder, at så snart en dreng og en pige har noget sammen, så går alle andre ud fra, at det er fordi, der enten er et kæresteforhold under opsejling, eller noget sexuelt i vente. Hvis det ikke er tilfældet, så kan et længerevarende venskab imellem en dreng og en pige ofte afstedkomme jalousi fra de andre. Det er en gave I har fået, at være venner med hinanden. Det er en gave, som de andre fra den flok du omgås, måske gerne ville have haft fingre i.

Det jeg vil foreslå dig at overveje er, at tage en snak med din lærer, hvor du forklarer ham/hende problemet. Måske kan din lærer faktisk bruge jeres situation som et tema på klassen. Altså dreng/pige/venskab/minus sex/minus kæresterier temaet, ikke direkte jeres situation, men det vil måske kunne åbne op for en hamrendes god diskussion, som også kunne gavne dig og din ven.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på chatten -
hvis du gerne vil snakke mere om det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.