Brev
!!!!!!AKUT!!!!!
Hej
I min klasse baggaler pigerne rigtig meget hinanden og det er et kæmpe problem når man skal flytte.
Er super bange for at når jeg flytter at der går historier og sådan om mig, jeg har nemelig altid været den der type som er lidt rapkæftet, bagtaler andre, hjælper andre og sådan godt og ondt….
Er der noget at være bange for?
Syntes jeg fortjener et rigtigt svar da jeg har skrevet ind før! 3 gange!
KH F
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå din bekymring. De fleste oplever det nok som både spændende og nervepirrende, at skulle flytte skole eller hjem.
Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have et ærligt svar. Det skal du da bestemt også have.
Nu kender jeg desværre ikke din klasse. Så derfor er det meget svært at vurdere, om der er grund til bekymring.
Det er selvfølgelig vigtigt, at man undgår at bagtale andre.
Det gør som regel folk rigtig kede af det, hvis de finder ud af det. Og ofte er de historier, som rygter består af, kun halve sandheder - eller måske endda hele løgne.
Så ved at bagtale andre, får man måske sat en historie i gang, som enten ikke er rigtig, eller hvor man kun fortæller én side af sagen, så det kommer helt forkert til udtryk.
Det er selvfølgelig umuligt at trække de ord i sig, som man allerede har fortalt andre. Men du kan tænke over det fremadrettet, så du undgår at stå i en situation, hvor du bliver usikker på, om andre tænker, eller siger noget dårligt om dig.
For ofte kommer tingene tilbage som en boomerang. Hvis man sender noget dårligt ud, så kommer det tilbage igen og rammer én selv.
Det samme gælder, når man sender noget godt ud. Så får man tit noget godt tilbage.
Derfor er det vigtigt, at man tænker over, hvad man siger og gør.
Hvis det viser sig, at der er løbet rygter efter dig hen på den nye skole eller dit nye kvarter, så synes jeg, at du skal være åben og fortælle dine nye venner din egen side af sandhederne.
Og så skal du beslutte dig for, at du ikke vil bagtale dine nye venner. På den måde, er du med til at skabe et godt fællesskab, fremfor et utrygt fællesskab.
Men husk, at det er naturligt, at man taler om hinanden. Det har man brug for. Så længe det ikke bliver en sport, hvor man skal bringe grimme historier om andre videre, så går det nok. Men tal hellere med personen selv, hvis der er noget, der irriterer dig. På den måde kan tingene løses, inden de bliver til konflikter. Og venskaberne bliver tættere, fordi alle er åbne.
Held og lykke med flytningen. Du skal nok klare dig fint og få nogle nye, gode venner.
Kh BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.