Ændrer det alt???

Hej BT.

så mig og min veninde er blevet uvenner og jeg er så bange for at det ændrer på så meget.

Hun er rigtig skuffet over mig har hun fortalt, og hun forstår simpelhen bare ikke hvordan jeg ikke kunne have været en bedre ven og have været der for hende (noget skete i weekenden som hun havde det meget stramt over og nogle misforståelser udfoldede sig i løbet af dagen i går mellem os)

Lidt efter vi snakkede om det i morges, skrev hun til mig, at hun ikke var sur længere men bare havde brug for tid. Og da vi skulle lave en lille opgave sammen virkede det ret normalt.

Men ikke på samme måde som det plejede, og jeg er bare så bange for, at hun begynder at trække sig væk fra mig og går mere mod de andre. Ikke at hun ikke må være sammen med dem, men bare fordi det føles sært at vi ikke snakker sammen på samme måde.

Normalt følges vi sammen til og fra skole, men ikke idag, og jeg ved ikke hvad jeg skal forvente af i morgen, og fremtiden.Og jeg har sagt undskyld og at jeg var så ked af det. Hun siger det er fint. Men at hun bare skal have tid.

Det skræmmer mig bare fra hvid og sans! Og vi er blevet uvenner før bare hvor det hele blev okay igen efter et par timer.

Vi har så mange planer for fremtiden og jeg frygter at det hele bare smadre sammen, alt hvad vi har gået og snakket om.

Det føles bare som om intet bliver som det var, og……jeg ved ikke hvor jeg helt præcis ville hen med alt det her, men jeg har bare virkelig brug for at få det ud, for min anden veninde, som har det på samme måde som mig, hende føler jeg alligevel bare ikke jeg kan snakke med.

Hun vil høre om vi kan være sammen i morgen men det har jeg bare ikke lyst til. Ikke uden den veninde som der er sur på os begge to.

Jeg ved godt i ikke ligefrem kan føre så meget, men ville virkelig bare id med det så tak!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15.

Jeg kan godt forstå, det er ubehageligt at være uvenner med en tæt veninde. Det kan påvirke ens humør meget. Jeg vil gerne hjælpe dig med, hvordan I forhåbenligt kan blive gode venner igen.

Jeg kan høre i dit brev, at du er en meget omsorgsfuld veninde. Det er en rigtig god kvalitet i et venskab. Jeg forestiller mig, at det er en kvalitet, du kan bruge i denne situation.

Jeg kan læse i dit brev, at I er blevet uvenner, og at du har sagt undskyld. Din veninde har sagt, at det er fint, men at hun har brug for tid.

Det er rigtig godt, at du har sagt undskyld. Uanset hvorfor man er blevet uvenner, så er “undskyld” en måde at vise, at man er ked af situationen. Jeg tænker derfor, at du har gjort alt det rigtige.

Lige nu beder din veninde om tid. Det kan jeg høre, at du respekterer. Tid kan hjælpe med at løse problemer. Efter noget tid kan følelserne måske føles mindre voldsomme. Kan du følge mig i det?

Når din veninde har fået tid til at tænke over tingene, så håber jeg, at I finder hinanden igen. Jeg kan nemlig høre, at I har mange planer sammen for fremtiden.

Hvis du oplever, at hun stadig trækker sig fra dig, så håber jeg, at du vil tale med hende om dine tanker. Måske du kan fortælle hende det, som du har fortalt os? Det er nemlig tydeligt i dit brev, at hun er en meget værdifuld veninde for dig.

Hvis det er svært at tale højt om, så kan du også skrive et brev til hende. Det ved jeg har hjulpet andre børn og unge. I brevet kan du skrive dine tanker og følelser ned. Kunne det være en hjælp for dig?

Det kan også være rart at tale om følelserne med en voksen. Måske har du en forælder, bedsteforælder eller lærer, du kan tale med? Ved at sætte ord på tankerne forstår man også bedre selv, hvad der egentlig er sket, og hvad der kan være en god løsning.

Jeg håber meget, at du får glæde af mit svar. Du kan læse meget mere om venskaber og uvenskaber på BørneTelefonens hjemmeside her.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.