Brev
At slå op med en veninde
Hej Brevkasse.
Jeg står i et dilemma, som jeg har brug for hjælp til. Jeg har slået op med en veninde, som jeg har kendt næsten hele mit liv. Jeg gjorder det af flere årsager såsom; at vi voksede fra hinanden til sidst, hun havde travlt med alle de nye mere spændende venner, og glemte at kræse om de gamle venskaber (den ene dag var med god nok, den anden dag helt glemt), hun kunne til tider nedgøre mig for sig at fremstå bedre selv, når hun havde problemer smed man alt hvad man havde i hænderne, men hvor hvor hun, når det var en selv der havde det dårligt? Når man endelig troede hun kunne lytte til ens problemer, fik hun altid vendt til at handle om hendes osv. osv.
For mig var det ret åbenlyst, at vi var voksede fra hinanden, og hendes adfærd var ændret til uigenkendelighed. Og følte derfor det var helt okay at slå op, fordi hun ikke var en god veninde overfor mig. Jeg tog derfor en snak med hende ‘face to face’, hvor jeg forklarede hende det hele. Hun lyttede slet ikke hvad jeg sagde til hende, og følte det som et angreb. Tog offerrollen og vendte ALT skylden over på mig – hvilket ikke giver mening, fordi jeg har ikke gjort andet end kun, at være der for hende. Jeg blev ved med at forklare hende det helt sort og hvidt, men hun vil intet tage til sig, græd bare og nægtede endda også at give mig en undskyldning. Og derfor blev jeg nødt til at give op til sidst.
Vi gik hver vores vej – Og jeg som troede at det ikke kunne blive værre. Den dag i dag er jeg blevet frosset ude/ udstødt af pigegruppen pga. den samtale jeg har haft med min gamle veninde. Vi bor i en lille by, hvilket er ubehageligt fordi man møder hinanden hele tiden, og hvis man ikke gør så har man i hvert fald frygten for det.
Jeg vil derfor spørger; er der noget som jeg har overset her? Er det mig der er helt galt på den? Hvad skal jeg gøre, skal jeg tage en ny snak med hende – eller skal jeg bare lade hende indse, at det er hende der er helt forkert på den? Fordi det tror jeg nemlig aldrig kommer til at ske, fordi det er hun et alt for stolt menneske til, at indrømme det var hendes fejl, og endda komme med en undskyldning- nu har jeg bare en skyldfølelse, at det hele er min skyld, fordi jeg har været “ond” én gang, fordi jeg har konfronterede hende med alt det hun har gjort ved mig – eller det får hun mig i hvert fald til at føle. What to do?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år.
Tak for at du har skrevet ind til os i BørneTelefonen. Du er god til at beskrive din situation og dine tanker.
Jeg ser det som om, at du har været en god veninde over for din barndomsveninde. Og at det er flot at du “Face to face” har fået sagt til hende hvordan jeres venskab føles af dig. Jeg synes du har gjort det rigtige.
Samtalen I havde blev ret ‘kontant’ og som du skriver det: sort på hvidt. Når man har brug for at blive forstået, kan man komme til at sige ting på en sort/hvid måde, der udelader nuancer og alle de gode ting, som også har været en del af jeres venskab. Jeg fornemmer, at I havde det godt,  før din ven fik nye ‘spændende’ venner og glemte at kræse om sine gamle venskaber, som du skriver.
Det virker som om, at venskabet fik lov at udvikle sig lidt skævt – du følte dig ikke ‘set’ i venskabet – og I fik måske ikke rigtigt talt om årsagen til den afstand, der kom imellem jer: Og lige pludseligt kogte det over for dig.
Kan hun måske være blevet chokeret over, at det du har haft det sådan med jeres venskab og dermed føler sig skyldig? og at det måske kan have gjort for ondt at indrømme sine fejl overfor dig? Og svært at sige undskyld, hvis det er nyt for hende?
Det er ikke rart for dig at være udelukket af pigegruppen, det forstår jeg godt. Jeg synes ikke du nu skal føle skyld over din samtale om, at du savner, at hun også hører på dig og det, som rører sig i dig. Det viser kun at du står op for dig selv.
Hvis du føler for at snakke med hende igen, og det er op til dig. Så kunne du måske endnu en gang fortælle, at du har tænkt på jeres samtale sidst, og at du savner, at hun også hører på dig? Måske kan du give plads til lidt flere nuancer i samtalen – og måske kan du række en hånd ud ved at fortælle, at den lidt ophedede samtale I havde også skyldes, at jeres venskab betød noget for dig. Undlad at bebrejde hende. Se hvad der kommer ud af det.
Du kunne måske udtrykke dig i en mail/et brev, så kan du få sagt de vigtige ting på en rolig og ‘konfliktnedtrappende’ måde, hvor det ikke handler om, at nogen skal have skylden eller ‘give en undskyldning’. Nogle gange kan man komme længere på dén måde – og man kan måske hurtigere nærme sig en dialog og en form for forståelse.
Endnu engang vil jeg rose dig for at stole på dine egne følelser og nogen gange er det bare sådan i venskaber, at de glider ud og man vokser fra hinanden og nye venskaber opstår.
Håber du kunne bruge mit svar til dig? Ellers kunne du tage fat i HØRT og få en god samtale – måske opstår andre ideer og forslag, du kan prøve af? Jeg ved, at mange unge har følt sig godt hjulpet af en samtale med en rådgiver på HØRT.
Venlig hilsen BørneTelefonen.