Forvirret om hvad jeg skal gøre

Okay jeg er en pige på snart 14 år
Og har haft et crush på en pige der går i min parralel klasse. Det er ikke problemet, men problemet er at, jeg ikke ved om hun kan lide mig også er jeg også forvirret over det, fordi hun hænger ud med nogle som ryger hash og det vil jeg helst ikke rydde mig ud i selv, så jeg er meget forvirret om jeg skal prøve at snakke med hende og være sammen med hende, hvis hun selvfølgelig vil, eller om jeg bare skal lade det være.

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på snart 14 år

Tak for dit brev.

Jeg kan fornemme at du står i en situation, hvor du er splittet omkring, hvad du skal gøre. Jeg kan ikke give dig et svar på, om du skal ses med pigen fra din parallelklasse eller lade være. Men forhåbentlig kan jeg give dig lidt flere redskaber til selv at tage en beslutning om, hvad der er det rigtige for dig.

Allerførst er det jo bare super dejligt, at du har et crush på en sød pige. Det kan blive ekstra sjovt at komme i skole, og jeg ved, at de fleste bliver helt glade og spændte og kan få sommerfugle i maven af det.

Når man får et crush på en person eller bliver forelsket, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Derfor kan det være en god ide at lave noget sammen – sport, gruppearbejde eller andre ting, så du kommer tættere på den person, du har i tankerne. Hvilke ting kan du komme i tanke om, som bringer dig tættere på hende?

Jo tættere du kommer på hende, jo flere chancer får du for at fortælle lidt om, hvad du føler. Start stille og roligt med at afsløre, at du har det virkeligt rart sammen med hende, at du har glædet dig stil at se hende osv.

Derefter kan du mærke efter, hvordan hun reagerer. Hvis hun også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter hvordan hun reagerer. Hvis hun igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.

Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner bliver akavet.

Du fortæller, at pigen hænger ud med nogle, som ryger hash. Det kan jeg godt forstå, du tænker lidt over.

Du virker dog som en meget reflekteret og ansvarsfuld pige, som godt ved, at det ikke er godt at ryge hash og ikke vil blandes ind i det.

Problemerne med at ryge hash er flere. For det første er det ulovligt. Derfor kan det skabe problemer, som man ikke lige forudser og få kedelige konsekvenser. Derudover kan hash være vanedannende, også selvom det ikke er noget man gør fast.

Så jeg synes det er mega sejt, at du ikke har lyst til at rode dig ud i det!

Når det er sagt virker det ikke til at pigen fra din parallelklasse ryger hash, mon det er rigtig forstået?

Jeg tænker at hvis du gerne vil lære hende at kende, kan det ikke skade at give det et forsøg. Så længe du selv ved, hvor din grænse er i forhold til at holde afstand fra stoffer som hash og kan fortælle hende det, hvis hun skulle prøve at ville have dig ind i noget ubehageligt.

Jeg ved, at det kan være virkelig svært at sige fra, og især over for en som man har et crush på. Du ved bedst selv, om du tror du vil kunne gøre det, hvis det bliver nødvendigt. Det kan være nemmere at overveje, hvis man deler sine tanker med andre. Det kan være en god ven. Mon du har mod på at dele lidt med en, du har tillid til?

Du kan eventuelt også prøve at læse ’gode råd om kærlighed’ og mere om emnet her: kærlighed

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, så du kan træffe det valg, der er helt rigtigt for dig.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.