Føler mig udenfor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Med dit brev viser du mig, at du har lysten til at dele dine tanker med andre. Det lyder også som om, du har fortalt dine veninder hvorfor du ikke kan lide at drikke. Så jeg kan godt forstå, at du føler dig presset.

Det er sejt og modigt, at du har sagt fra, selvom din omgangskreds er begyndt at drikke alkohol til fester. Hvis det ikke føles rigtig for dig, behøver du nemlig ikke at drikke selvom dine veninder gør.

Jeg hører også fra andre unge, at det kan være rigtig svært, når det handler om alkohol. Der kan hurtigt komme en forventning om, at “det har alle lyst til”. Men i mange tilfælde kan man være ligeså meget med til fx fest eller have det ligeså sjovt sammen, også selvom man ikke har drukket alkohol.

Mon du igen kan prøve at tage snakken med dine veninder? Måske på et tidspunkt hvor I ikke er på vej til fest, men på en helt almindelig hverdag. Det kan både være en enkelt af dine veninder eller når I er samlet. Du kan sige noget ala: “Jeg har virkelig ikke lyst til at drikke alkohol, jeg har det heldigvis sjovt uden, og jeg synes det er ubehageligt at drikke. Kan vi ikke aftale, at I ikke prøver at presse mig til det?”

Måske kan det også hjælpe dig, at fortælle hvordan du får det, når de prøver at presse dig. Hvis man har sagt nej, så er det et nej, og så skal det respekteres. Uanset hvad det handler om – og hvorfor.

Jeg håber, du har mod på at tage snakken med dem igen. Hvis I går i klasse sammen, kan det også være en hjælp at spørge en lærer, som du er tryg ved, til råds. Du kan eventuelt vise dit brev her til BørneTelefonen, og svaret fra mig til din lærer. Måske din lærer så kan hjælpe med at tage emnet op i klassen en dag, uden at nævne din situation?

Hvis du mangler flere idéer, til hvad du kan gøre, eller vil læse lidt mere om unge og alkohol, kan du kigge på BørneTelefonens temaside her.

Jeg håber meget, at du kan bruge en af idéerne, og at det kan hjælpe dig med at få dine veninder til at respektere, at du siger fra og ikke har lyst til alkohol. Jeg tror på dig.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.