Brev

virkelig dårlig selvtillid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er modigt af dig at skrive så ærligt om, hvilke tanker du har om din krop og dig selv. Faktisk så tænker jeg, at der er mange som også er kritiske overfor deres egne kroppe og gerne vil ændre flere ting ved dem selv. Ofte er mange også mere kritiske overfor sig selv, når de fx ser på sig selv i spejlet og på billeder, end hvad andre tænker om én – man kan hurtig lige finde en ting, hvor man tænker, ”ej, ser jeg sådan ud dér”. Nogle gange kan det være sådan, at man nærmest bliver ”opslugt” af alle de ting, man gerne ville ændre ved sig selv - nogle kan blive så opslugt, at man næsten glemmer alle de gode ting ved en selv. Det er vigtigt at kunne huske de gode ting ved sig selv og at kunne tage afstand fra de negative tanker. Gad vide, om du kan genkende noget af det jeg har skrevet eller ser du helt anderledes på det?   

Det her brev vil handle om, hvordan opfattelsen af sig selv kan ændres og hvordan du kan få talt med andre om, den følelse du har af dig selv. Brevet er derfor også delt i to. Jeg håber, at brevet kan hjælpe dig.

At tale med andre

I dit brev skriver du om anoreksi og bulimi samtidig med, at du spørger til, hvordan du kan få en bedre selvtillid. Det lyder for mig til, at du er bevidst om, at hverken anoreksi eller bulimi vil løse din situation - det er en god indsigt at have. Den første del af brevet vil handle om, hvordan du kan få talt med andre, som et led i at få det bedre.   

Du skriver, at du har en god familie og nogle gode venner – det lyder da bare rigtig dejligt. Jeg tænker, at det kan være en god mulighed at tale med dine forældre om, hvordan du ser på din krop og dit udseende. Så kan I få en snak om det og om, hvad I i fællesskab kan gøre derhjemme i forhold til, hvordan du ser dig selv og din krop. Hvordan ville det være for dig? Ellers kunne du vise dem det her brev, så kan dine forældre se, hvordan du oplever det hele. Vil det være en bedre ide?

Hvis du ikke vil tale med din familie, er en mulighed, at du taler med sundhedsplejersken på din skole. Sundhedsplejersken kender til kroppens udvikling og at nogle er meget kritiske overfor dem selv. Sundhedsplejersken vil derfor kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres. En start kan være, at du finder frem til, hvornår sundhedsplejersken er på skolen. Hvordan ville det være for dig?

Ens selvbillede

Du skriver, at du er en af de populære og pæne piger og at du får at vide af dine venner, at du er flot og tynd. Gad vide, hvad der gør, at du ikke tror på det de siger? Som jeg skrev i starten af brevet, kan man godt være mere kritisk overfor ens eget udseende end andre er – dvs., at man lægger mærke til flere negative ting ved en selv end andre gør. Man kan altså have en anden opfattelse af sig selv end andre har. Hvad tænker du om det?
Måske kan det være en hjælp for dig næste gang dine venner siger noget positivt til dig at tænke, at det faktisk er sådan de ser dig og det er gode ting de synes. Vil det mon være en hjælp?   

Derudover er teenageårene en periode, hvor mange måler sig i forhold til hinanden og tjekker hinanden ud. Det kan være hårdt, fordi man føler, at man skal leve op til en hel masse ting. Kan du mon genkende noget af det eller oplever du det anderledes?
Samtidig er din krop ved at udvikle sig, og det er forskelligt fra person til person, hvornår kroppen udvikler sig og hvordan den udvikler sig. Du har både sultet dig selv og forsøgt at kaste op. Din krop og hovedet har brug for energi, som den får gennem mad. Det er derfor ikke sundt at sulte sig selv eller at kaste op. Hvis man gerne vil være sund, så er det vigtigt at spise en varieret kost, så din krop får det, den har brug for. Hvad tænker du om det?

Vi er alle forskellige og unikke på hver vores måde. Måske kan en ting du også kan tænke være, at ”det kan godt være, at jeg ikke har de længste ben, men til gengæld så har jeg/er jeg…” – så kan du tænke over noget, som du har eller er god til i stedet for. Giver det overhovedet mening?

En hjælp for dig kunne eventuelt være, at du hver dag skriver en ting ved dig selv eller dit liv, som du er glad for og sætter pris på. Det kan være, at du er en god veninde eller at dine negle er pæne. Du kan så skrive det på post-it-sedler og hænge dem op på værelset. Hver gang du så begynder at tvivle på dig selv, så kan du læse sedlerne og minde dig selv om alle de gode ting ved dig selv og din hverdag. Du kan også aftale med dig selv, at hver gang du ser dig selv i spejlet, så skal du tænke over en ting, som du er glad for ved din krop. Giver det mon mening for dig?   

Nogle gange kan det også bare være rart at få gjort en masse af de ting, som man godt kan lide, hvor man bare har plads til at være sig selv og som gør en glad. Hvilke ting holder du af at lave?

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig i forhold til, hvordan du oplever din krop og hvordan du ser dig selv. Næsten alle har noget de gerne ville have var anderledes ved dem selv – omvendt er der også en masse ting, som er rigtig godt ved os selv. Det er vigtigt at holde fast og huske på. Det lyder til, at du generelt har det meget godt, med gode venner, en god familie og en hund. Det må da bare være skønt.

Hvis du vil tale videre om det er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du vil være anonym, vi ved ikke ved, hvem du er, når du ringer.   

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat