Brev
Vil vennerne opdage det?
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, jeg er meget tynd, men jeg betegner mig ikke selv som undervægtig. Hvilket min kæreste og forældre siger jeg er.. Jeg prøver at holde det hemmeligt ved at gå i stort tøj, og smide mad ud..
Altså jeg ved jo vel godt at jeg har en spiseforstyrrelse, jeg vil bare ikke gøre noget ved det, fordi det er så pænt når man er så spinkel. Nu kommer mit problem.. Jeg skal til cuba med et orkester jeg spiller i. Der er rigtig mange af mine venner der spiller det, og mine lærere osv. De skal jo alle sammen med. Vi skal ligge ved pool og sådan…
Jeg er jo så bare bange for at de skal kommentere at jeg er for tynd, for de vil helt sikkert kunne se det.. Eller om de vil spørge om jeg er syg. Jeg er bange for at de finder ud af det.. De plejer at sige tingene meget lige ud, så de kunne godt finde på det. Hvad skal jeg gøre? Og hvordan skal jeg håndtere det hvis de spørger?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16!
Mange tak for dit brev, hvor du spørger hvad du skal sige til de andre, hvis de spørger til din krop.
Hvor er det spændende, at du skal til Cuba, sikke en stor oplevelse, der venter dig!
Du skriver, at du er klar over, at du måske har en spiseforstyrrelse. Du fortæller også, at du er spinkel, og du synes det er flot.
Jeg tror, der er mange der har det lige som dig og tror, at andre synes, at det er flot at være spinkel.
Der er rigtig meget fokus på kost, vægt, udseende og det at være sund i Danmark. De modeller, der bruges i tøj kampagner, er mange gange alt for tynde - eller billederne bliver manipuleret efter de er taget, så modellerne bliver lavet slankere, får udglattet rynker, får en anden kulør osv. Det kan være svært som ung at se bort fra de idealer, som disse blade viser, og det kan føre til at nogle unge piger kommer til at smide mad ud, og forsøger at holde sig kunstigt slanke.
For nogen kan det blive en hel besættelse, og nogen kan også synes, at de ser tykke ud, når de ser sig i spejlet, selvom andre siger, at de er meget tynde.
Du skriver ikke, hvor meget du vejer og hvor høj du er. Derfor kan jeg ikke vurdere, hvordan det er for dig. Jeg kan dog læse i dit brev, at du går i stort tøj for at skjule din krop og godt selv ved, at du nok er blevet for tynd. Jeg læser også, at du er bekymret for at gå til poolen, hvis dine kammerater og lærere vil spørge til, hvordan det kan være, du er spinkel.
Jeg kan ikke vide det, men der er måske sket noget på et tidspunkt som gør, at det er blevet en regel for dig at smide mad ud og mere eller mindre sulte dig selv? Jeg tænker derfor, at du nok har brug for at tale med en voksen, der ved noget om spiseforstyrrelser om de bekymringer, der fylder, inden du skal til Cuba, så det kan blive en god tur for dig.
Der findes en organisation der hedder LMS Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De har åben anonym rådgivning mandag-torsdag fra kl. 18-20 på tel. 7010 1818. Du kan også se mere på deres hjemmeside www.spiseforstyrrelser.dk
Det kan også være, at du kan tale med din mor om hvordan du har det - eller en anden voksen, du har tæt på, som du tænker vil kunne forstå din problematik - det kan være en lærer eller din læge...
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for yderligere råd eller vejledning.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.