Brev
Vil helst være alene…
Kære brevkasse, jeg er en pige på 12 år.
Her de seneste måneders tid har jeg helst villet være alene…. Jeg kan bedst lide at sidde for mig selv inde på mit værelse.
Når nogle veninder spørg om vi skal hænge ud efter skole finder jeg altid på en undskyldning, så endnu engang kan være alene inde på mit værelse. Er det normalt?
Jeg har hørt rygter om at min bedste veninde bagtaler mig. Det var noget med at jeg var egoistisk og kun tænkte på mig selv, hvilket selvfølgelig gør mig virkelig ked af det for sådan er det ikke.
Jeg spiser også langt mindre end jeg gjorde, fra nogle måneder siden…. Jeg føler bare ikke jeg har det godt….
Er det normalt at have det sådan her? Og hvordan forklarer jeg det til mine veninder?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvori du rigtig fint beskriver, hvordan du går og har det. At man har lyst til at være alene er en følelse rigtig mange kan genkende, og nogle gange kan man blive lidt usikker på, hvorfor man egentlig har det sådan. Jeg tror derfor rigtig mange kan få glæde af dit brev.
Du skriver, at du har haft det sådan i et par måneder – og jeg kommer til at tænke på, om der måske er sket noget for et par måneder siden, der gør at du har det sådan? Tit er der en grund til, at man har det på en bestemt måde, så det er derfor jeg spørger.
Du er i en alder, hvor du er på vej ind i puberteten, på vej til at udvikles til en ung kvinde. En periode, hvor man kan blive helt overrasket over, hvad der sker med ens krop, ens tanker og ens humør, mon du kan genkende dette? Det er helt normalt, men kan føles rigtig svært og en god ide er ikke at gå med det alene, men dele det med veninder og familie. Måske du vil opdage at nogle af dine veninder kan nikke genkendende til hvordan du har det og I kan støtte hinanden, hvad tænker du om det?
At tale grimt om nogen bag deres ryg er en tarvelig opførsel som veninder, og det er aldrig rart at få at vide, at ens veninder har talt grimt om en. Jeg ved, at er en rigtig normal reaktion er at blive ked af det og måske ikke have så meget lyst til at være sammen med de veninder, og det kan også godt gå ud over ens appetit. Jeg bliver dog stadig lidt bekymret for dig, når du skriver, at du ikke spiser så meget længere. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen om, hvordan du går og har det? Jeg tænker, det kunne være en god idé for dig at snakke med en voksen omkring hvordan du har det. Er der en voksen i din omgangskreds, du føler dig tryg ved at snakke med? Måske din mor, far, en skolelærer eller en helt anden?
Du spørger, hvordan du kan fortælle dine veninder, hvordan du har det. Jeg tænker, du måske kan fortælle, at det faktisk gør dig rigtig ked af det, når du får at vide, at nogen har talt grimt om dig. På den måde kan man tit løsne lidt op for nogle af de spændinger, der måske er, og du kan forhåbentlig genfinde lysten til at se dine veninder. For nogle kan det være lettere at få taget hul på at snakke om svære ting ved at skrive en sms, om at der er noget man gerne vil snakke om. Det kan også være en idé, at snakke om det med en enkelt af dine veninder først. Nogle gange kan det nemlig virke lidt lettere at sige tingene, hvis det bare er én man sidder overfor.
Hvis du har lyst til at snakke mere med BørneTelefonen omkring det, er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen, eller ringe på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.