Brev
Veninde hjælp
Hej Brevkasse.
Det er sådan at jeg har en veninde der har ret dårligt selvværd og jeg vil meget gerne hjælpe hende på en måde.
Hun kalder sig selv fed, tyk og lignede, og skjuler sig altid i alt for stort tøj. både de andre i vores vennekreds og mig selv er ikke så formet, mens hun har en del former (Store bryster, stor bagdel, større lår, bredere hofter osv.), hun siger tit “Jeg vil have mig røv væk, jeg vil have mine lår væk og jeg vil have min mave væk” og kalder sig selv fed og tyk, og siger hun sikkert snart vejer 100 kg, og at hun vejer lige så meget som en voksen kvinde.
Hun vejer 74 kg og er snart 14 år, hun er ikke overvægtig, men hun har lidt mave, men vores venner og mig selv synes ikke det gør noget, for hun er ikke tyk, hun er stadig slank. Hun går meget i det her meget store tøj, og sammenligner sig tit med nogle af vores venner eller mig, men det er jo ikke det samme, for hun har en helt anden krops form i forhold til os andre.
Nogle gange er jeg i byen med hende for at shoppe, og vi finder tit tøj til hinanden, jeg finder så noget tøj til hende til tider, og hun ser bare på tøjet og siger at den bluse eller kjole vil hun da ikke kunne klemme sig ned i, når hun så får det på, sidder det VIRKELIG godt på hende, men hun siger selv hun ser tyk og fed.
Hun smider også nogen gange sin mad ud efter at have spist halvdelen, da hun siger hun ikke behøver at spise mere (Vi har første pause 09:30 og har ofte timer til kl. 15:00), og til tider skipper hun morgenmad.
Jeg vil virkelig gerne hjælpe hende med at elske sig selv, for hun kan ikke selv forstå hvor smuk hun er.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg blev simpelthen så glad for at læse, hvor meget du gør, for at hjælpe din veninde med at få det bedre med sig selv. Du lyder til at være en fantastisk omsorgsfuld veninde! Det er virkelig dejligt, at der findes mennesker som dig, som vil gøre så meget for dem, du holder af.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtrykket af, at du har den helt rigtige indstilling i forhold til at hjælpe din veninde. Du skriver bland andet, at hun ikke kan sammenligne sin krop med jeres andres, da I har forskellige kropsformer. Jeg synes også, det er rigtig godt, at I tager ud og shopper sammen, og du hjælper hende med at finde noget tøj, som sidder godt på hende – også selv om hun selv synes, at hun ser tyk ud.
Jeg tænker på, om du mon har snakket med din veninde om nogle af de ting, du beskriver i dit brev? Fx det med, at mennesker har forskellige kropsformer og at du bliver bekymret, når hun smider sin mad ud og ikke spiser morgenmad? Jeg tror, at det kunne være en god idé, hvis du en dag, satte dig ned sammen med din veninde, og fortalte hende, at du er bekymret for hende. Jeg tror også, det er vigtigt, at du fortæller hende, at grunden til, at du bliver bekymret er, at du holder rigtig meget af hende, og at du ikke kan lide at se, at hun er så hård ved sig selv. Du kan fx sige, at hun er et dejligt mennesker, og at du holder af hende lige meget hvad hun vejer, og at hun i dine øjne er smuk og dejlig. Du kan måske også fremhæve nogle af de ting, du holder rigtig meget af ved hende, som ikke har noget med hendes udseende at gøre. Det kan fx være, at hun er sød, sjov, betænksom og en fantastisk veninde. Du kan måske også sige, at du rigtig gerne vil hjælpe hende med at få det bedre med sig selv, og spørge hende om, hvad hun har brug for. Måske har hun brug for, at I starter til noget træning sammen? I kunne måske også bage nogle lækre grovboller til jeres madpakker eller skiftes til at tage sunde snacks med i skole, fx gulerodsstave eller frugtstykker. Hvordan synes du, det lyder?
Til sidst vil jeg sige til dig, at der måske kan være noget andet end sit udseende, som din veninde er ked af. Måske er der nogle ting der hjemme, som ikke fungerer så godt. Nogen gange kan et lavt selvværd og utilfredshed med sit udseende komme af, at der er noget andet man er ked af. Hvis du har mod på det, kan du måske prøve at spørge din veninde, om der er andet hun er ked af, eller har det dårligt med. Hvis der er det, kan du måske foreslå, at hun kan ringe til BørneTelefonen på 111 116, eller sms’e til samme nr. Hun kan også logge ind på chatten på www.bornetelfonen.dk . Der sidder søde rådgivere klar til at snakke med hende og hjælpe hende, hvis hun har brug for det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig og din veninde al held og lykke.
Mange knus og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen