Brev
vejer for lidt :(
Hej BB
Jeg er en pige på 17, næsten 18 som desværre har tabt mig alt for meget de seneste måneder. har førhen været lidt buttet, men er nu blevet så tynd at jeg ikke rigtig har nogle former mere. Jeg er 162 og vejer ca. 45 kg. Jeg elsker mad, og jeg elsker motion, og det er problemet. –
Jeg har svært ved at spise nok, kontra hvor meget motion jeg dyrker, og det resulterer i mit vægttab. spiser helt normalt og drikker Weight-gainer hver dag for at tage på, men synes ikke det virker. Er der noget jeg kan gøre for at tage på, men på en god måde, da jeg ikke ønsker at blive fed, da jeg desværre har let ved at tage fedt på, på maven.
Hilsen mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17.
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvad du kan gøre for at tage på.
Du fortæller i dit brev, at du er en tynd pige, der ønsker at tage lidt på, dog uden at blive tyk på maven. Du træner meget og indtager kosttilskud.
Jeg kender ikke det produkt, som du indtager, og kan ikke vejlede dig i forhold til det. Jeg tænker dog, at det er et stort skridt at begynde at tage kosttilskud, så det må være noget der betyder meget for dig.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg lidt i tvivl, om du er ok, eller det er et større problem for dig?
Jeg tænker, om du er bange for at tage på - og i virkeligheden synes at du er tyk, eller om du blot er en af de mange danskere, som er tynde og har svært ved at tage på, selvom de spiser som en hest...
Jeg har derfor lidt svært ved at vejlede dig i, hvad der kan være godt for dig i dit tilfælde.
Fordi du er gået ud af folkeskolen og er 17 år er der lidt begrænsede muligheder i forhold til krop og udvikling, men du kan altid kontakte din egen læge og spørge til råd omkring din krop og det der fylder i dig.
Hvis du går og er nervøs for om dine spisevaner og vægt er ok, kan du også kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelser, de har anonym rådgivning - se evt. mere på deres hjemmeside www.lmsnyt.dk
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel. 116110, eller skrive ind på UngeChatten, så du kan få vendt din problematik med en af de voksne der sidder der.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.