Brev
vægttab
hej. jeg er en pige på 15 år, som har et problem. når jeg ser på mig selv, ser jeg kun fejl.
for det første synes jeg at jeg ser utrolig tyk ud. jeg er 171 cm. høj og vejer ca. 55 kg. jeg ved godt at min bmi er 18,81, men jeg ser bare så tyk ud. mine lår er store og fede og min mave buler ud og der sidder et ordentligt lag fedt på mine hofter.
jeg spiller badminton tre gange om ugen og jeg løber 4 km. to gange om ugen. jeg elsker at spille badminton, men jeg hader virkelig at løbe.
min far har fortalt mig at når man har været en fast “løber” i et par måneder kommer man i en slags trance mens man løber, hvor man slet ikke bemærker at man løber, men tænker kun på alt andet. den trance har jeg aldrig været i og jeg har løbet fast i snart et halvt år.
jeg kunne virkelig godt tænke mig at veje 52 kg. så jeg prøver at tabe mig. jeg drikker kun sodavand, når jeg vi har gæster eller når jeg er til fest. jeg spiser kun slik og chips en gang om ugen, og så spiser jeg aldrig til jeg er stopmæt, men kun til jeg ikke er sulten mere.
jeg synes forresten også alt andet ved mig er grimt. mit hår er leverpostej farvet og kedeligt. mit hår er også slidt uanset hvor meget jeg får det klippet. mine fødder er for store (str. 38), jeg har bøjle på, jeg har hudorme i ansigtet og min næse er alt for stor i forhold til resten af mit ansigt.
Det jeg spørger dig om er, om det er okay, at jeg prøver at tabe mig, eller om det jeg har gang i er starten på en spiseforstyrelse? kærlig hilsen L.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L,
Tak for dit brev. Hvor er du bare god til at beskrive, hvordan det er at være dig og sætte ord på dine tanker, godt gået! Du lyder godt nok sej til at passe din sport og holde de ”regler”, du har sat for dig selv i forhold til, hvad og hvor meget du spiser.
Du siger det så fint i din første sætning – ”når jeg ser på mig selv, ser jeg kun fejl”.. Jeg kommer til at tænke på, hvordan du mon vil have det med dig selv, hvis du vejede 52 kg? Tror du, at det vil ændre hele dit billede af dig selv, eller ville du måske så opstille et nyt ideal, der hed 50 kg?
Svaret på dit spørgsmål om det er okay for dig at tabe dig, eller om du er på vej til en spiseforstyrrelse, tænker jeg, afhænger af dit svar på mit spørgsmål. For hvis du hele tiden tænker, at det vil være lykken at veje mindre, og at det at veje et par kilo mindre vil give dig et nyt syn på din egen krop og samtidig give dig en positiv følelse af dig selv og dit udseende, hvornår tror du så det stopper? Kunne der være en risiko for, at det kunne blive lidt svært at styre?
Når jeg læser dit brev, kan jeg få en følelse af, at du i øjeblikket er meget kritisk overfor dig selv, og måske har det ikke så meget med vægten at gøre..? Måske handler det mere om, hvordan du betragter dig selv, og måske skal du begynde at se de dejlige og smukke sider ved dig selv? Så vil du måske sige, at der ikke er nogen..? Men det er der! Vi har alle sammen et eller andet punkt på vores krop, som vi godt kan lide. For nogle er det navlen, højre lilletå, skønhedspletten på skulderen eller noget helt fjerde, men jeg tænker, at du må mærke og kigge på dig selv og finde ud af, hvor er dit smukke punkt... Og tænk, hvis du fandt mere end et...
Ideen er så, at du kun ser på det punkt, når du ser på dig selv – alt det, du ikke synes om lige nu, det lader du være at give noget opmærksomhed. Medmindre du har nogle muligheder for at ændre det – for eksempel kan du rense dit ansigt hver aften i renselotion, det kan måske mindske dine hudorme lidt... Måske kan du prøve en ny balsam eller hårkur, hvis du synes dit hår ser lidt slidt ud...
Det kan være en balance mellem at fokusere på de smukke sider af sig selv og ikke give det andet opmærksomhed, men samtidig gøre noget ved det, man har mulighed for at gøre noget ved... Kan du følge mig? For eksempel kan det være rigtig svært at gøre sine fødder mindre, men man kan prøve at finde sko, som får dem til at se mindre ud...
Du fortæller, at du har løbet i et halvt år, og stadigvæk synes du egentlig ikke om det, er det rigtigt forstået? Men til gengæld er du rigtig glad for at spille badminton. Det får mig til at tænke på, om der kunne være en mulighed for, at du spillede badminton en gang mere om ugen i stedet for at løbe?
Samtidig bliver jeg lidt nysgerrig på, hvorfor du løber to gange om ugen, når du egentlig ikke bryder dig om det? Er det mon fordi din far løber? For kunne det så være en mulighed, at I løb sammen en gang imellem? Eller kunne du prøve at høre din yndlingsmusik, mens du løber? Hvis du altså overhovedet skal blive ved at løbe? Men det er rigtigt, som din far siger, nogle mennesker oplever en følelse af bare at kunne blive ved at løbe, men det er bestemt ikke alle, som oplever det – måske hænger det sammen med, hvordan man har det med at løbe?
Til sidst får jeg lyst til at sige, at det kan være en god ”regel” at se på sig selv i spejlet i stedet for at se på tallet på vægten. For dels vejer muskler mere end fedt, dels kan det være meget forskelligt, hvad vi synes er smukt. Så hvis du har mod på det, kan du prøve at lade være at veje dig i en periode og i stedet se på dig selv i spejlet, hvordan sidder tøjet, hvordan er konditionen – altså se og mærke din krop i stedet for, at det skal være et tal, som styrer om du synes, det er rart at være i din krop eller ej. Tror du, det kunne være noget, du kunne have lyst til at prøve?
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til at tænke videre om, hvordan du ser på dig selv... Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.