vægtproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 13 år Hvor er det godt, du skriver ind til BørneBrevkassen, så jeg får mulighed for at skrive til dig, at du bestemt ikke er for tyk – tværtimod. Man kan beregne noget, der hedder BMI, som er en rettesnor, hvis man er usikker på sin vægt. Og det viser for dit vedkommende, at du er meget langt fra overvægt. Tværtimod ligger du i den lave ende af skalaen, så du er helt sikkert ikke for tyk!Du skriver selv, at du ikke spiser ordentligt, at du nærmest lever af kaffe en mad og et æble pr dag. Jeg må give dig ret. Det er alt for lidt mad for alle og især for en pige i din alder, der sandsynligvis stadig vokser. Det er vigtigt, at du kommer til at spise mere, men jeg tænker, at det er mindst lige så vigtigt, at du får hjælp til det af en voksen. Du fortæller, at du er blevet mobbet og kaldt tyk, hvilket har sat sine spor. Mobning sætter sine spor hos alle, der har været udsat for det, og det er rigtig vigtigt, at man ikke går rundt alene med det. Jeg tænker derfor, at du kunne have brug for at tale med en voksen både om mobningen og om, at du spiser for lidt? Det kan være dine forældre, en lærer, en nabo eller et andet familiemedlem – i hvert fald en voksen du føler dig tryg ved.Det kan selvfølgelig være rigtig svært at få sagt og finde ud af, hvad du skal sige? Måske du vil kunne øve dig i at forklare det til en voksen ved at kontakte BørneTelefonen eller BørneChatten. Her sidder der voksne i den anden ende, der meget gerne vil lytte og forsøge at hjælpe dig på vej.Jeg håber, du finder frem til den hjælp, der er helt rigtig for dig, at du .

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.