Brev
Vægtøgning og p piller
Hej.
Jeg har altid været en smulle undervægtig, og jeg ønsker inderligt at tage på. Jeg har ofte fået at vide, at jeg er tynd – hvilket ikke altid er så skønt at få at vide, og jeg har ikke lyst til at høre kommentaren en gang til. Jeg har ikke udviklet mig synderligt og har uregelmæssigt menustration. Jeg spiser meget til hvert måltil.
Jeg ville høre, om det er muligt at få lov til at tage p pillerne uden, at mine forældre for det at vide. Og hvordan man eventuellt kunne sige det til sin mor? – Mest fordi det er en smule akavet. Min mor har før sagt noget ligende: ej, du har da fået en topmave. Hvilket fra hendes syn var ment for sjovt, men som jeg ikke opfattede sjovt.
Dette gør det også sværere for mig at gå til hende vedrørende dette emne. Også fordi jeg ikke har store bryster, har jeg svært ved at vise mig i mindre tøj som blandt andet bikini eller en stramt siddende top. De veninder som jeg har er meget mere udviklede end jeg, og inderst inde misunder jeg deres kroppe samtidig med, at jeg finder en yppig krop mere smuk end en mager krop.
Er der nogle metoder, hvorpå jeg kan tage på på en subd måde? Tak for hjælpen på forhånd.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver herind, for jeg ved at der er mange, som desværre ikke ser det at være for tynd som et problem på lige fod med det at være for tyk. Jeg kan godt forstå, at du er træt af at få at vide, at du er tynd, især når du gør alt, hvad du kan, for at tage på. Du skriver, du godt kunne tænke dig at starte på p-piller, og ja det kunne du faktisk godt uden din mor nødvendigvis får det at vide. Det er nemlig sådan at lægen gerne må udskrive prævention til unge over 15 år uden forældrenes samtykke...
Men jeg tænker, at det måske vil være en god ide, hvis du også kan snakke med lægen om, hvordan du kan komme til at tage på i vægt, når nu du er deroppe. Det er rigtigt, at der er nogen der tager på, når de begynder at tage p-piller, men det er altså langt fra alle. (Og pillerne er jo ikke godkendt som vægtreguleringsmedicin. Så hvis det at du gerne vil tage på, er den eneste grund til at du overvejer at starte på p-piller, tænker jeg at der er andre måder, som er bedre. (Dog kan p-pillerne også hjælpe med at gøre din menstruation mere regelmæssig og en del piger oplever at deres bryster vokser en smule, hvis de tager p-piller.) For du skriver jo også i dit brev, at du er ked af at du har små bryster, og dette er der jo forskellige ting man kan gøre ved. Der er blandt andet forskellige slags push-up bh’er og bh'er med fyld. Hvis du ikke synes, at det fungerer for dig, findes der også sådan nogle gele nogen man kan putte ind i bh’en, det ligner lidt en kyllingefilet, og kaldes det vist også J Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve vores UngeChat http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.