Vægtøgning og p piller

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver herind, for jeg ved at der er mange, som desværre ikke ser det at være for tynd som et problem på lige fod med det at være for tyk. Jeg kan godt forstå, at du er træt af at få at vide, at du er tynd, især når du gør alt, hvad du kan, for at tage på. Du skriver, du godt kunne tænke dig at starte på p-piller, og ja det kunne du faktisk godt uden din mor nødvendigvis får det at vide. Det er nemlig sådan at lægen gerne må udskrive prævention til unge over 15 år uden forældrenes samtykke...
Men jeg tænker, at det måske vil være en god ide, hvis du også kan snakke med lægen om, hvordan du kan komme til at tage på i vægt, når nu du er deroppe. Det er rigtigt, at der er nogen der tager på, når de begynder at tage p-piller, men det er altså langt fra alle. (Og pillerne er jo ikke godkendt som vægtreguleringsmedicin. Så hvis det at du gerne vil tage på, er den eneste grund til at du overvejer at starte på p-piller, tænker jeg at der er andre måder, som er bedre. (Dog kan p-pillerne også hjælpe med at gøre din menstruation mere regelmæssig og en del piger oplever at deres bryster vokser en smule, hvis de tager p-piller.) For du skriver jo også i dit brev, at du er ked af at du har små bryster, og dette er der jo forskellige ting man kan gøre ved. Der er blandt andet forskellige slags push-up bh’er og bh'er med fyld. Hvis du ikke synes, at det fungerer for dig, findes der også sådan nogle gele nogen man kan putte ind i bh’en, det ligner lidt en kyllingefilet, og kaldes det vist også J Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve vores UngeChat http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx De bedste hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.