vægt og mad – sund måde at tabe sig på

hej jeg er en pige på 14 år. jeg er meget besat af hvor meget fedt og kuldhydrater der er i maden. jeg hår været lige ved at gå over til at sulte mig selv. men da jeg altid siger at det er så dumt – så droppede jeg det. for der må da være en sundere måde at tabe sig på.

jeg er ca. 165 cm høj og vejer 58-60 kg. du vil nok tænke at det lyder normalt – men problemet er at alt fedtet sider på min mave. jeg har læst at man skal motionere, men problemet er at jeg ikke kan løbe da jeg hår ødelagt mine knæ.

så jeg har valgt at spise mindre, ikke sulte måden, bare til jeg er mæt. jeg går dagligt tur med min hund. og jeg cykler til skole. men jeg tager meget hurtigt på. jeg skal næsten kun spise en skumfidus – og så ligner jeg en på 500 kg.

jeg har droppet slikket. men da det er ferie, er det lidt svært at holde. har du nogle gode tips til hvordan jeg kan tabe mig på en sund og (nogenlunde) nem måde? hvordan kan jeg lade være med at spise slik i dagene om til mestration? håber meget du kan hjælpe

hilsen pige 14 år.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Tak for dit brev, hvori du fint beskriver, hvad der optager dig i din hverdag. Når jeg læser dit brev og ser på hvor høj du er i forhold til din vægt, tænker jeg at de to ting harmonerer fint. Men dette ændre jo ikke ved, hvordan du har det, og om hvorvidt du føler dig tilpas med den måde din krop er på.

Jeg kan godt forstå, at det må være en vanskelig udfordring for dig, hvis du ofte har lyst til slik og søde sager. Jeg kunne forestille mig, uden selvfølgelig at vide det med sikkerhed, at du så går og tænker meget over din krop og vægt i løbet af din hverdag.

Du fortæller, at du har ødelagt dit knæ, og derfor ikke kan løbe. Som du selv skriver findes der heldigvis mange andre måder at få motion på, og du lyder til at få noget motion ved at cykle og gå ture med din hund. Kunne det være en mulighed at dyrke svømning eller anden sport, hvor du ikke belaster dit knæ?

Var det en ide for dig at tale med din læge om, hvilke typer motion du med dit skadede knæ må dyrke..? Måske var det også noget, du kunne tale med skolens sundhedsplejerske om, ofte kan en sundhedsplejerske også give vejledning omkring kost og sunde spisevaner.

Det kunne måske være, at du skulle være opmærksom på at spise frugt i løbet af dagen, eller have fokus på at få mange små sunde måltider.

Jeg tænker, det måske kunne være en god ide for dig at tale med dine forældre om, hvordan du har det med, gerne at ville tabe dig på en sund måde. Det kunne være i sammen kunne planlægge indkøb, og på den måde hjælpes ad med at få gode sunde kostvaner.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.