Brev
Vægt og mad
Kære gode hjemmeside
jeg er en pige på 10 år jeg syntes selv jeg er tyk fed og klam jeg har været tyk siden 0 og nu går jeg i 4. Og min vægt stiger og stiger jeg vil så gerne tabe mig men være gang jeg vil løbe en tur eller sådan gider jeg ikke alligevel og vis jeg gøre det nu siger vi bare jeg skal løbe 3 km. så løber jeg 1.km og går de sidste to km.
Hvordan kan jeg få det bedre med mig selv og spise bedre så jeg kan være tynd som alle de andre børn i min klasse ?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10!
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvordan du kan blive tynd og få det bedre med dig selv.
Hvor er det godt, at du har skrevet, den slags skal man nemlig ikke klare på egen hånd..
Jeg tænker, at du må være en moden pige af din alder, siden du er begyndt at tænke på, at du vejer mere end de andre i din klasse og har et ønske om at tabe dig.
Når man er 10 år gammel som dig, så kan det være svært at tabe sig uden at få hjælp fra sine forældre. Jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, om du mon har talt med dine forældre om, hvordan du har det med at din vægt den stiger? Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at du også er i en alder, hvor du vokser meget, så derfor vil din vægt naturligt stige samtidig med, at du bliver højere. Mon det er det der sker med dig?
Jeg tror, at du, for få det bedre, måske kunne tale med én der ved noget om sunde vaner for børn og unge. Det kunne være sundhedsplejersken på din skole. Kender du mon hende?
På de fleste skoler er der mulighed for at kunne komme til at tale med sundhedsplejersken – hvis du ikke selv ved, hvornår hun kommer på din skole næste gang, kan du spørge en af dine lærere. Eller det kan være at din lærer måske kan kontakte sundhedsplejersken, så du kan komme til at tale med hende. Hvis du synes det er svært at tale med sundhedsplejersken selv, kan du altid tage dine forældre eller en af dine veninder med.
Hvis du har brug for at tale med en anonym voksen, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.