Brev
vægt og mad
Hej Jeg har i længere tid været undervægtig. Det er en konstatering fra både min læge og sundhedsplejersken på min skole. Derfor blev jeg for en måned siden sat på denne “fedekur”.
Jeg har ikke anorexi, bulimi eller en anden slags spiseforstyrrelse. Jeg taber mig bare meget ved at jeg dyrker sport. På en helt normal hverdag, løb jeg 2 gange om dagen, en morgentur på 3-5 km og en aftentur på omk.7 km. Jeg rider også til daglig, og nogle dage om ugen går jeg til fitness med mine veninder.
Da jeg startede på denne kur, tog min læge, i samarbejde med mine forældre, alt mit idrætstøj og mine løbesko fra mig; og jeg måtte kun cykle i skole og hjem igen og ride. Nu er jeg nået op på en vægt, hvor jeg har fået lov til maks. at løbe 1,5 km hver dag. Men jeg kan mærke på mig selv, at trangen til at løbe længere er et sted i baghovedet.
Jeg vil rigtig gerne af med den trang. Jeg har prøvet at snakke med mine veninder om det og min tvillingesøster. Men ingen af dem kan forstå mig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Det er godt at høre, at dine forældre og din læge har besluttet at hjælpe dig med at komme op i vægt. Og det lyder også til, at du er godt på vej i den rigtige retning. Dejligt.
Jeg tænker, at det ikke er mærkeligt, at din krop og din hjerne længes efter at løbe noget mere. Det har du jo vænnet den til. Lige som det tager tid at lære noget nyt, tager det også tid at aflære noget. Derfor mærker du trangen til at løbe, som du plejer, men den vil forsvinde efterhånden, så jeg tænker, at du må have lidt tålmodighed med dig selv.
Måske kunne du gøre noget andet, når trangen kommer over dig? Du kan jo stadig gå ud i naturen og få frisk luft, som du plejer, bare uden at løbe. Måske kan det hjælpe dig bare at være ude og sætte dig et smukt sted. Naturen kan nemlig gøre meget for en lidt rastløs sjæl, især hvis du sørger for at trække vejret godt ned i maven og koncentrere dig om at studere, hvad der sker med planter og dyr her i foråret. Så vil du måske opleve, at du kan aflede dig selv.
På den måde tror jeg, at du kan give dig selv lidt ro.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.