Vægt og mad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13! Mange tak for dit brev. Først vil jeg fortælle dig, at du ikke vejer for meget, selvom du nogle gange føler det, når du sammenligner med dine veninder. Hvor er det godt, at du er blevet opmærksom på, at du sommetider kommer til at spise for meget og lidt for usundt.   Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, at du godt ved, at du kunne leve sundere og faktisk også ved, hvad der skal til, for at du kan forebygge, at du tager på i vægt. Hvor er det flot, at du ved så meget, og godt at du stiller spørgsmål om det, du finder svært. Overordnet set handler overvægt om, at man får flere kalorier spist end kroppen forbrænder. Det vil sige, at der bliver overskud af kalorier, og det sætter sig på kroppen som fedt. Man kan tabe sig ved at spise mindre – men det indretter kroppen sig ret hurtigt efter og sænker det, der hedder stofskiftet, så den kan klare sig på færre kalorier. Så vil man ikke tabe sig så meget, eller hurtigt tage det på igen. Det bedste man kan gøre for at forebygge overvægt, er at fortsætte med at spise sundt og holde vægten ved at dyrke motion. Når man dyrker motion, får man ud over større muskler, der kan forbrænde flere kalorier, et større velvære, idet motion er med til at kroppen udskiller nogle hormoner, der gør at man bliver mere glad og aktiv. Hvis du ikke ved, hvordan du kan komme i gang med at dyrke motion, kan du måske tale med en af dine lærere om hvad de tror, der kunne være en god motion for dig? Nogle går til gymnastik, andre boldspil, ridning, svømning, roning, dans, løb eller noget helt andet, kun fantasien sætter grænser. Eller måske kunne du gå til noget sammen med din mor? Det er nok vigtigt, at du finder en sportsgren, som du synes er sjov og som får dig til at grine og smile. Så tænker jeg, at du vil blive mere motiveret for at komme i gang. Du er også velkommen til at skrive ind på UngeChatten, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen om, hvilke andre muligheder der kunne være for dig. Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.