Vægt og Mad

Hej BB
Jeg hedder S….. Jeg har haft et problem i sådan ca 2-3 år nu.. Jeg har det som om jeg er vildt overvægtig og sådan og i perioder måske en to til 5 måneder har jeg næsten ingenting spist og i andre perioder har jeg spist en lille smugle og kastet det hele op igen..

Jeg har derfor tabt mig omkring 10 kilo.. Jeg er 12 og er 1.63 høj og vejer 47, 9 lige nu.. Jeg kender godt til spise forstyrrelser og jeg ved jeg har haft det. Synes også det var okay at have det, men det er bare så ubehageligt.. og har ikke lyst til det mere!

Derfor ville jeg godt vende mig af med mine spise forstyrrelser og lave en sund slanke kur i stedet for anoreksi og bulimi..

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12
Tusind tak for dit brev, og fordi du har delt din historie med BørneBrevkassen. Det er så flot, at du kan se, at du nok har behov for noget hjælp i forhold til dit forhold til dine spiseforstyrrelser.

Spiseforstyrrelser opstår ofte pga. problemematikker, som man ikke får bearbejdet... Derfor er det så vigtigt, at du får den rette hjælp. Så mon du har en voksen, som du stoler på?? Det kan være en lærer, din læge, en nabo eller en helt anden..? Hvis man lider af en spiseforstyrrelse, så er det en ret alvorlig sygdom, som kan være svær at komme af med - derfor kræver den professionel hjælp.

Måske der er en sundhedsplejerske på din skole? Sundhedsplejersken har med stor sandsynlighed mødt unge som dig, der har en spiseforstyrrelse og ved, hvordan hun skal gribe din situation an. Derud over så ved hun også noget om sund mad og kostplaner og måske også om der er særlige tilbud i det område, hvor du bor...

Du nævner slet ikke dine forældre, og det kan godt bekymre mig lidt. Ved de mon, hvilke tanker du gør dig? Ellers tror jeg faktisk, det kunne være en god ide at få fortalt det til dem...

I hvert fald håber jeg, du hiver fat i en voksen.. Hvis du synes det kan være en hjælp, så skal du være velkommen til at vise den voksne dit brev og mit svar...

Og husk at du har mulighed for at vende situationen yderligere med en rådgiver fra BørneTelefonen på 116 111 - det er anonymt og gratis. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen - også om andre ting, der fylder i dit liv.

Varme tanker BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.