Brev
Vægt og Mad
Lige siden jeg var 8, har jeg altid følt mig grim og tyk i forhold til mine veninder.
Den følelse er så blevet stærkere med at jeg blev teenager, og da jeg som 13 årig begyndte at skære i mig selv med en saks og var en i lang periode en del “deprimeret” (jeg vil ikke kalde det deprimeret i den forstand, da jeg ikke havde en depression og ikke vil misbruge begrebet), hvor jeg i bund og grund følte at jeg ikke var noget værd, og ikke burde leve i denne verden.
Det blev dog bedre som 15 årig. Jeg blev gladere og havde tabt mig 3 kilo siden dengang.
Nu er min selvbevidsthed omkring min vægt dog kommet tilbage, og der er ikke et sekund hvor jeg ikke tænker på min vægt.
Jeg vil så gerne være i stand til at fremvise min krop uden at skamme mig over den, at jeg simpelthen kun spiser når min familie er samlet omkring mig.
Jeg skærer stadigvæk i mig selv, dog nu med et barberblad på mine lår og hofte.
Jeg føler ikke rigtig jeg kan snakke med nogen af mine veninder om det, da jeg føler at de er i et helt andet sted end mig. De er ikke bare tyndere end mig, men de er også høje og alt det jeg så forfærdelig gerne vil blive.
Jeg har den stupide drøm om, at hvis jeg endelig taber de 8 kilo, så jeg ender på 45 og en højde på 159, så vil jeg være lykkelig, og være stolt af mig selv. Jeg ved dog ikke om det overhovedet er tilfældet før det sker. Men så meget kan der heller ikke ske på 8 uger.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16Da jeg læste dit brev slog det mig, at du lader til at kende dig selv rigtig godt. Som jeg ser det, har du et godt blik for, at de konstante tanker om din vægt ikke er så gode for dig.
Som jeg forstår det, længes du på den ene side efter at tabe 8 kg i håbet om at finde fred med din vægt, samtidig med at du på den anden side har en fornemmelse af, at det nok ikke vil gøre dig lykkelig alligevel. (I hvert fald omtaler du din drøm som stupid.)
Jeg kan godt forstå, du gerne vil kunne vise din krop frem uden at skamme dig over den. Det, tror jeg, de fleste af os har brug for at kunne. Spørgsmålet er bare om vejen til at acceptere dig selv går gennem heftige slankekure, eller om det måske i virkeligheden handler om noget andet..?
Rigtig mange piger og kvinder bruger mange år af deres liv på at lære at holde af deres egne kroppe. Måske hænger det sammen med, at vi hele tiden spejler os selv i ultratynde modeller(?) - men i hvert fald kæmper mange med rigtig dårlig selvværd og selvtillid.
Jeg siger ikke, du skal opgive tanken om at tabe dig nogle kg, men måske kunne det være godt, hvis det kunne lykkes for dig at flytte fokus væk fra kilo'ene, som du gerne vil tabe og over på noget andet..? Det er en svær opgave, men den bliver ofte nemmere, hvis man er sammen med nogen om at løse den...
Måske kunne du lægge en kostplan sammen med en anden og en moderat motionsplan, som I sammen kunne følge..? Måske ville det være lettere at styre dine tanker, hvis du havde en forpligtende aftale med en anden om at følge en fælles plan..?
Måske kunne du prøve at kontakte sundhedsplejersken eller din læge og høre om en af dem kender til grupper for piger, der har nogle af de samme tanker som dig..? Det, tror jeg nemlig, kunne være rart for dig, hvis du kunne blive en del af..?Hvis ikke, lægen/ sundhedsplejersken kan henvise til en gruppe, kan hun/ han i hvert  fald sætte noget tid af til at tale med dig, så I sammen kan finde ud af, om du har brug for noget støtte i en periode, dels til at tabe dig lidt, dels til at få styr på tankerne, der plager dig...
Jeg ved fra andre piger, der har været meget kede af deres vægt, at de heller ikke rigtig føler, de kan tale med deres veninder om det. Ligesom dig, fortæller de, at veninderne ikke forstår dem, og at de ligesom er et andet sted. Det kan godt somme tider skabe en følelse af ensomhed. (Det, ved jeg ikke, om du kan genkende?)
Der findes en rådgivning (LMS), der henvender sig til personer, der lider af/ er i fare for at lide af en spiseforstyrrelse og personer, der skader sig selv. Måske kunne du også have gavn af at tjekke den (og deres hjemmeside) ud..? Ved at klikket på linket kan du undersøge, om det evt. kunne være hjælpsomt for dig, at kontakte dem...
Du er også meget velkommen til at bruge vores rådgivning igen. Ud over BørneBrevkassen, kan du logge på Chatten her på hjemmesiden eller du kan bruge BørneTelefonen på 116 111. (Uanset hvilken rådgivning, du vælger, er du anonym.)
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.
Chat
Gruppechat