vægt og mad

hej bb

jeg er en pige på 14 år som er tyk

alle driller mig med at jeg er tyk men det fordi jeg kan godt lide mcdonalds og det smager godt

har i en ide til hvad jeg kan gøre for at spise mere mad

sal hælst tabe mig 28 kg

plsss hjælp

kh (navnet er fjernet og redaktøren bekendt)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at du gerne vil tabe dig, og at de andre driller dig.

Når jeg læser dit brev og ser, at du godt kan lide Mcdonalds mad er min første tanke, hvor ofte du mon spiser den type af mad?

Du virker som en pige der allerede ved en del om forskellige typer mad, det er flot af dig. Du har ret i, at den type mad som forskelligt fastfood, fed mad og andet usundt, kan være medvirkende årsag til, at det kan være svært at tabe sig. Når det er sagt, tænker jeg, at du ligesom de fleste andre børn og unge synes godt om den slags mad. Der sker heller ikke noget ved, hvis du måske en gang om ugen synder lidt med en enkelt burger eller lignende.

Har du talt med dine forældre om, at du gerne vil tabe dig? Når jeg spørger om det, er det fordi det muligvis kan være en hjælp til dig, hvis dine forældre kan støtte dig. Der findes rigtig mange kure i de forskellige ugeblade og måske har du også læst om nogen på nettet, men ofte kan det også være en ide at se på hvad du spiser helt almindeligt i løbet af dagen.

Hvad får du mon hjemme til hovedmåltiderne, i madpakken og som mellemmåltider? Der er stor forskel på, eksempelvis hvis du spiser grøntsager og frugt eller spiser en kage, hvis du er småsulten. Jeg ved at rigtigt mange gerne vil tabe sig hurtigt, og nogle gange kan det være fristene at sulte sig, det virker bare ikke efter hensigten. Måske er dine forældre i tvivl om, hvordan de bedst støtter dig til et varigt vægttab? Hvis de er det, kan det måske være en ide for jer, hvis I sammen taler med jeres læge om, hvordan I kan gribe det an, hvad tænker du om den mulighed?

Jeg ved fra andre unge der gerne vil tabe sig, at det kan være en ide og også hyggeligt at tage med ud og handle med fx din mor og så sammen lave mad. Så kan man også bedre fornemme det man spiser og få en snak om sund kost. Hvis I ofte har slik og kager liggende hjemme i et skab, kan det let friste. Igen kan det være en ide at aftale med dine forældre at I ikke har det hjemme, men måske kun om lørdagen. Men i stedet måske køber frugt, nødder, rosiner eller finder opskrifter på sunde smoothies. Det er ofte lettere at undgå den fedende mad, hvis den ikke er i hjemmet.

Jeg kom til at tænke på om du  mon går til noget motion? Det at røre sig, hjælper med at forbrænde kalorier og kan være et godt supplement til at ville leve sundere. Måske nogle af dine veninder går til en sport, hvor I kunne følges? Det er ofte sjovere og lettere at komme af sted, hvis man følges. Ved ikke hvad der har din interesse, der er jo mange valgmuligheder, men måske svømning, håndbold, fitness eller noget helt andet. Hvad tænker du, kunne være sjovt at prøve? Et ekstra plus ved at motionere er, at mange ofte bliver mere glad og får mere overskud, så måske du har lyst til at prøve det af med en veninde?

Måske har du lyst til også at tale med andre end dine forældre om dine udfordringer? Kan det i den forbindelse være en ide for dig, at tale med din skoles sundhedsplejerske. Ofte er sådan nogle gode at tale med om sådanne personlige emner, hvad tænker du om den mulighed?

I dit brev skriver du, at du bliver drillet med din vægt. Det er slet ikke i orden at dine kammerater behandler dig sådan. Jeg tænker på du kan tale med dine lærer om det? Måske er der andre i din klasse der bliver drillet? Det kan være dine lærer kan se på, hvordan din klasse trives generelt? Det kan også være en mulighed for dig, at tale med din skoles AKT lærer. Hvis du ikke ved hvem det er, kan dine lærer fortælle dig det.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver, er det en ide for dig tror du mon?

Mange Kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.