Vægt og mad

Hejsa

jeg har vist skrevet til jer før det samme men skriver det lige igen.

Jeg er en pige på næsten 14 år er ca. 164cm og vejer ca. 51,01

jeg føler. Mig virkelig fed

jeg løber ca. 3-4 om ugen spiser næsten intet drikker ikke sodaV og spiser kun usundt fre lør og søn.

Der er flere som er lidt bekymrede for om jeg er ved at få ANO! men alle er bare så meget mere tynde end mig synes jeg og alle andre har virkelige tynde lår og jeg har bare genetiske store lår det synes jeg ik er sjovt

har selvskadet mig selv nogen gang før er meget ked af min krop jeg vil minimum ned og veje 46 kg er det meget sindssygt

Mange knuz MIG!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på næsten 14
Tak for dit brev, hvor du kort og klart beskriver hvilke tanker, du gør dig om din vægt.
Da jeg hverken kender dig eller din omgangskreds, så ved jeg jo ikke, om de allesammen er meget tyndere end dig, men i hvert fald føler du det sådan, og det kan jeg godt forstå, må være ubehageligt.
Jeg har lyst til lige at nævne, at din vægt er helt normal for en pige på din alder og med din højde. (Faktisk ville du ud fra en vægttabel for børn kunne veje helt op til 60 kg og stadig ikke være overvægtig.) Men jeg ved godt, at det nok ikke umiddelbart får ændret på dit ønske om, at du gerne vil tabe dig.
Jeg synes ikke, det du skriver, lyder meget sindsygt! Jeg kan godt forstå, du gerne vil ligne de andre og være tynd, for i vores kultur er det jo blevet idealet at være høj og mager. Og de fleste af os mennesker vil gerne ligne resten af gruppen...
(Lige fra vi er helt små, bombarderes vi af billeder af meget tynde modeller (og Barbiedukker), som har helt andre former, end almindelige piger har, og derfor er idealet måske også blevet ret usundt og for de fleste helt uopnåeligt..?)
Men noget af det, du skriver, bekymrer mig alligevel lidt. Nemlig at andre omkring dig er begyndt at lægge mærke til, at dit forhold til mad har forandret sig... Og at dine tanker omkring din krop/ din vægt somme tider har fået dig til at skade dig selv...
Det er jo super godt at leve sundt og tænke over, hvad man spiser, men det skal jo helst ikke gå hen og blive en besættelse. Og hvis tankerne næsten hele tiden går i retning af krop og vægttab, så er det som regel et advarselssignal, som man skal tage alvorligt.
Jeg vil derfor foreslå dig, at du printer dit brev til BørneBrevkassen ud - gerne sammen med svaret - og viser det til en voksen, som du holder af og som du tror, gerne vil støtte dig. Jeg tror nemlig, det vil give jer en god mulighed for at få talt om, hvordan du kan passe på dig selv, samtidig med, at du arbejder på at spise og leve sundt...
Hvis ikke du kan komme i tanker om nogen, du vil betro dig til, så vil jeg foreslå dig i første omgang at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.