Vægt og mad

Hej

jeg er meget ked af det ;(

Jeg er pige på 14 år.

Jeg er kun 137 cm høj og vejer 59 kg 🙁

Til morgenmad spiser jeg pandekager med sirup, og jeg dyrker ikke motion.

Så jeg bliver drillet hver dag i skolen 🙁

Ved ikke hvorfor at børn er så lede.

Selv min læge synes jeg er en “Fed unge” 🙁

Så kan i hjælpe mig?

Hilsen M

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M Tak for dit brev. Godt at du har skrevet og fortalt, hvordan du har det lige nu. Jeg kan godt forstå, at du har brug for hjælp. Noget tyder på at allerede har forsøgt at få hjælp fra lægen, når du skriver, at lægen syntes, du er en fed unge? Det er rigtigt ærgeligt, at du har fået den forståelse fra din læge, da det lige netop er lægens opgave at råde og vejlede dig om, hvordan du kan leve sundt. Det lyder heller ikke spor i orden at du bliver drillet hver dag, som du skriver. Du skal vide, at det er skolens ansvar sammen med eleverne at gøre skolen til et rart og trygt sted at være. Det er hårdt at være så mange timer på samme sted uden at føle sig godt tilpas og opleve, at man bliver drillet.  Det er vigtigt, at skolen ved besked for at kunne ændre på, hvordan det er på din skole. Måske er der andre i din klasse, der heller ikke føler sig godt tilpas, men bare ikke har haft det samme flotte mod som dig til at skrive. Jeg ved fra andre unge, at når der i en klasse er en, der får taget hul på, hvordan det er ikke at have det godt i klassen og føle sig udenfor, sidder der rigtig tit andre, der har det lige sådan, og måske er det også sådan i din klasse. Kender dine forældre mon til, hvordan du har det? Jeg tænker, at det er vigtigt, at dine forældre ved besked om, hvordan du har det i skolen, og hvordan du har det med dine krop lige nu. Der kommer en tid lige nu, hvor du får brug for støtte til at få det bedre i skolen og til måske at få ændret i din kost og få lyst til motion. Det er mange ting, som det ikke er rimeligt, at du skal være alene om. Du har haft så flot mod og overskud til at skrive til os, og det skal du holde fast i, det kan hjælpe dig videre.  Jeg forstår dit brev på den måde, at du godt selv ved at pandekager med sirup til morgenmad ikke er det bedste. Tit bliver kroppen ked af sig selv, når den får sådan mad for tit, og det er med til at give en dårligere følelse inden i én.Måske kunne det hjælpe dig at lave en aftale med dig selv og dine forældre om at spise sund morgenmad og så måske pandekager med sirup 1 dag i weekenden. Mange, der skal ændre på en kostvane starter med en uge, hvor de så belønner sig selv med f.eks. 1 pandekage med sirup sidst på ugen. Motion kan, som du sikkert ved, gøre rigtig meget ved ens humør. Mange oplever bare, at det er rigtig svært at komme i gang. Hvis du tænker på noget motion, som du synes er sjovt eller en motion, du kunne tænke dig, det kunne være alt fra en holdsport til at løbe, svømme, cykle stærkt, så man får pulsen op, eller noget helt andet. Jeg tænker, at det samme gælder for maden som for bevægelsen, at du kan lave en lille aftale med dig selv, om nu vil du 3 gange om ugen lave motion i 14 dage og så give dig selv en lille belønning efter de 2 uger. Det er mange ting, du skal i gang med, så jeg håber, at du kan finde mod til at få snakket med dine forældre, så de kan hjælpe og støtte dig med at få snakket med skolen og lagt en plan for kost og motion. Det er ikke i orden, at du skal gå med alle de ting alene. Det kan måske være en støtte for dig, at bruge brevet og svaret fra os at snakke ud fra. Hvis det hele er for meget, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Mange kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.