Brev
Vægt – for meget?
Hej
Jeg er en pige på 13 år, 1.70 cm. høj, og vejer ca. 80 kg. Er jeg overvægtig?
Please svar, der jeg ikke tør snakke med NOGEN om det…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev, hvor du oplyser din højde og vægt, og spørger om du vejer for meget.
Du fortæller, at du ikke tør tale med nogen om det - det må ikke være rart at have det sådan. Du fortæller dog ikke, hvordan du har det med at veje, det du gør - måske har det altid været sådan? Måske er du pludselig blevet opmærksom på, hvordan du ser ud, fordi du er kommet i puberteten? Måske er der nogen, der har kommenteret på din vægt?
Jeg har svært ved at give dig direkte svar på, om du er overvægtig i brevet her, fordi børn og unges bmi tal ikke bare kan sammenlignes med voksnes og fordi jeg ikke har mulighed for at se dig. Men ud fra dine tal, så tænker jeg, at du nok er overvægtig.
Jeg gætter på, der må være en sundhedsplejerske på den skole, hvor du går? Hende kan du opsøge og få en snak med vægt. Hun kan også spørge mere ind til dine kost og motionsvaner, og vejlede dig i forhold til evt. vægttab. Det der også betyder rigtig meget, hvis man skal tabe sig det er, at man er motiveret og ønsker at gå igang med en forandring.
Hvis man skal tabe sig i en alder af 13 år, så kan man ikke gøre det alene - så skal der hjælp til fra ens forældre, da det ofte er dem der bestemmer, hvad der bliver købt ind og er i køkkenskabene. Derfor tænker jeg, at du måske skal tage en snak med din mor eller far om, hvordan du har det med din vægt. Hvis du har det fint, og i det store hele trives og er en glad pige - så bør man også overveje hvormeget et evt. vægttab skal fylde. Men er det noget, som går dig på, så har du brug for at de hjælper dig med at tabe dig på en måde, som er støttende for dig.
Hvis du vil vide mere om vægttab kan du se mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, der hedder "En lettere barndom". Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.